Quantcast
< sekcia Regióny

Stovky taxikárov vyrazili do ulíc Bratislavy na protestnú jazdu

Z protestu taxikárov v pondelok 25. marca 2013 v Bratislave. Na snímke taxikári na parkovisku pri divadle Aréna v Petržalke. Foto: TASR/Pavel Neubauer

Protestnou jazdou sa snažia taxikári poukázať na svoje finančné problémy.

Bratislava 25. marca (TASR) – V uliciach hlavného mesta dnes protestujú taxikári. Stovky vozidiel so žltými značkami TAXI sa zapojili do kolóny, ktorá sa tiahne centrom mesta. Chcú takto upozorniť na to, že cena za ich služby je podhodnotená.

O 14.00 h sa na parkovisku pred Divadlom Aréna na petržalskej strane Dunaja začali zhromažďovať taxikári z celej Bratislavy. So svojimi autami zaplnili dve parkoviská. Predseda Únie taxikárov z Bratislavy Ondrej Wenzl odhadol, že do akcie sa ich prišlo zapojiť vyše 500. O približne trištvrte hodinu vyrazili na svoju trasu mestom. Cez Most SNP plánovali prejsť okolo Prezidentského paláca, Úradu vlády SR aj Národnej rady SR. Skončiť svoju jazdu by mali okolo 17.00 h na Námestí SNP.

Protestnou jazdou sa snažia taxikári poukázať na svoje finančné problémy. V roku 1997 totiž podľa Wenzla istý majiteľ taxislužby zaviedol 50-percentnú zľavu, ak si zákazník objedná taxík telefonicky. Táto zľava podľa neho platí dodnes, no nízka cena nepokrýva všetky náklady taxikára a jeho životná úroveň ide z roka na rok dole. "Taká cena je len na určitý čas, kedy sa treba presadiť na trhu. Nemôže byť dlhodobá. Poznáte niekoho, kto by mohol mať 50-percentnú zľavu toľko rokov?" pýtal sa. Wenzl tiež nechápe, ako môže byť cena za taxík nižšia, keď auto musí za zákazníkom prísť na určitú adresu, ako keď si taxík zastaví priamo na ulici. "Chceme, aby to bolo naopak, tak ako inde vo svete," dodal.

Telefonické zľavy chce únia taxikárov preto zrušiť. Majiteľov 26 taxislužieb v Bratislave však vraj nepresvedčila. Chce preto rokovať so štátom a zmeniť zákon tak, aby boli určené pevné ceny. Tie by sa podľa únie taxikárov mali pohybovať v rozmedzí od 1,21 do 1,51 eura za kilometer. Každé dva roky by potom sumu upravili, aby zodpovedala aktuálnej ekonomickej situácii. Takýmto spôsobom by však zanikla konkurencia na trhu, čo sa ministerstvu dopravy nepáči. "Nátlakovú akciu taxikárov, aby štát reguláciou zvýšil cestovné v taxíkoch a zbytočne tak zaťažil občanov, ktorí využívajú tieto služby, nepovažujeme za šťastné riešenie. Nie je to reálne," uviedol pre TASR hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.



Taxikári kritizujú aj zmenu zákona o cestnej doprave

Z protestu taxikárov v pondelok 25. marca 2013 v Bratislave. Na snímke protestná jazda taxikárov v uliciach Bratislavy.
Foto: TASR/Michal Svítok
Taxikári kritizujú aj zmenu zákona o cestnej doprave, ktorá platí od marca minulého roka. "Taxikári, ktorí doteraz fungovali podľa živnostenského zákona, si musia svoje licencie obnoviť do konca roku," vysvetľuje zákon Kóňa. Ich vozidlo však nesmie mať viac ako päť rokov alebo najazdených vyše 100.000 km pri benzínovom motore, resp. 150.000 km pri dieselovom. "To je absolútny nezmysel. Každý rok musíme predsa chodiť na technickú kontrolu. Teraz auto, ktoré má 5,5 roka a viac najazdených kilometrov už nebude môcť jazdiť? Veď to neexistuje nikde na svete," sťažuje sa Wenzl.

Hovorca rezortu dopravy oponuje a tvrdí, že priemerný vek taxíkov v Európskej únii je približne päť rokov. Výhrade taxikárov nerozumie, keďže ministerstvo už rozbehlo rokovania s ich zástupcami a od slovenských združení taxislužieb zozbieralo pripomienky, ktoré momentálne analyzuje. "Takáto nátlaková akcia sa nám zdá v súčasnosti neprimeraná a zbytočná," reagoval Kóňa na dnešný protest.

Únia taxikárov rovnako žiada, aby sa začala kontrola čiernych taxikárov. Koncesiu má podľa Wenzla asi 1800 taxikárov, no po Bratislave ich jazdí okolo 3000 až 3500. "Ako môže tých 1800 poctivcov, ktorí majú všetky papiere v poriadku, zarobiť? To sa nedá," dodal.