< sekcia Regióny

Považská galéria umení otvorí novú expozíciu

Na archívnej snímke Považská galéria v Žiline. Foto: TASR Erika Ďurčová

Tematicky sa sústredí na výtvarné prístupy k rodovým otázkam v umení, predovšetkým artikuláciou telesnosti či súkromia komunikovaného introvertným i radikálnym spôsobom.

Žilina 22. júna (TASR) – V Považskej galérii umenia (PGU) v Žiline otvoria v piatok (25. 6.) novú dlhodobú expozíciu Prvé múzeum intermédií III s podtitulom Nežná sila vo výstavných priestoroch na prízemí. TASR o tom informovala galerijná pedagogička PGU Veronika Kubišová.

Doplnila, že ide už o tretie pokračovanie projektu Prvé múzeum intermédií. "Predstaví diela od umelkýň ako Jana Želibská, Eva Filová, Anetta Mona Chisa a Lucia Tkáčová, Gabika Binderová, Lucia Dovičáková, Emöke Vargová, Dorota Sadovská, Veronika Rónaiová a od výtvarníka Ladislava Čarného. Tematicky sa sústredí na výtvarné prístupy k rodovým otázkam v umení, predovšetkým artikuláciou telesnosti či súkromia komunikovaného introvertným i radikálnym spôsobom," podotkla Kubišová.

Projekt expozície Prvé múzeum intermédií v koncepcii kurátorky a riaditeľky PGU Miry Sikorovej-Putišovej prezentuje (približne v troj- až štvorročných intervaloch) vždy nový výber diel zo zbierky intermédií a mediálneho umenia galérie. "Idea expozície Prvé múzeum intermédií má svoje východiská vo výstavách, realizovaných PGU: Sen o múzeu (1991), Sen o múzeu? (1995), Považská galéria umenia 1976 – 1996 (1996) a IN(TER)MEDIA(S)RES (2006), ktoré podčiarkli dôležitosť intermediálneho a mediálneho diela ako zbierkového predmetu," uviedla Sikorová-Putišová.

"Kolekcia, hoci počtom obmedzená, komunikuje pohľady žien výtvarníčok a muža výtvarníka – nielen ako ich (symbolického) protipólu, na delenie rolí pohlaví, problematiku tohto tradičného rámca, jeho prekračovanie. Diela sa tiež zaoberajú ženou/umelkyňou a jej pozíciou v sfére výtvarného umenia. Prostredníctvom čiastkových výpovedí bude divákovi ponúknutá (samozrejme s vedomím len čiastkového záberu) referencia o podobách, nuansách, ale hlavne zmenách v diskurzoch postfeminizmu a feminizmu v slovenskom umení po roku 1990," dodala riaditeľka PGU.