Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Regióny

ŽSR budú modernizovať niektoré úseky v Trnavskom kraji

Ilustračné foto. Foto: TASR - Jakub Kotian

Podľa riaditeľa Odboru stratégie ŽSR Rastislava Farkaša trať Leopoldov - Nitra sa nemodernizovala od 40. rokov minulého storočia.

Trnava 11. septembra (TASR) – Modernizácia tratí v úsekoch vedúcich Trnavským krajom, rozšírenie železničnej infraštruktúry a zatraktívnenie cestovania železnicou boli témou stretnutia generálneho riaditeľa Železníc SR (ŽSR) Juraja Tkáča a predsedu Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) Jozefa Viskupiča. Hovorili o zvýšení priepustnosti trate Bratislava – Trnava, modernizácii úseku Leopoldov – Nitra i úseku Kúty – štátna hranica SR.

"TTSK víta záujem ŽSR o dopravu v kraji, našli sme veľa tém, ktoré môžeme spoločne efektívne v krátkodobej i strednodobej budúcnosti spolu vyriešiť," konštatoval Viskupič. K zámerom ŽSR patrí zvýšenie priepustnosti trate Bratislava – Trnava, ktorá je najvyťaženejšou na Slovensku. Nakoľko pridanie tretej koľaje by si v súčasnosti vyžiadalo obrovské finančné náklady a značne by obmedzilo komfort cestujúcich, pripravujú ŽSR zahustenie siete semaforov, aby sa nachádzali na každom kilometri. Vlaky tak budú môcť byť vypravované v kratšom časovom intervale, čo zásadným spôsobom zvýši kapacitu trate. "Dnešná kapacita trate umožňuje iba minimálne navýšenie počtu vlakov, aj to iba za podmienky predĺženia cestovných časov a zvýšeniu meškania. Náklady na úpravu zabezpečovacieho zariadenia železnice odhadujú na 20 miliónov eur," uviedol Tkáč.

Podľa riaditeľa Odboru stratégie ŽSR Rastislava Farkaša trať Leopoldov - Nitra sa nemodernizovala od 40. rokov minulého storočia. "Je zastaraná, je na nej nízka traťová rýchlosť, výhybky v staniciach sa musia prehadzovať ešte ručne, vlaky musia zakaždým čakať v staniciach päť až desať minút kvôli tomu," konštatoval. Okrem toho má trať nízku kapacitu. "V celom uvažovanom úseku Bratislava - Nitra je, samozrejme, použiteľná aj dnes, no len za podmienky, že by chodili motorové vlaky až do hlavného mesta. Možnosťou je elektrifikácia trate cez Leopoldov, čo by zároveň spojilo aj dve krajské mestá," uviedol Farkaš.

Po rokovaní Tkáč konštatoval, že priestor na hlbšiu spoluprácu je aj v oblasti infraštruktúry železničných staníc. "Potrebou je väčší komfort, viac informácií, zmysluplné prestupové miesta z individuálnej do verejnej dopravy, parkoviská, pripojené cyklotrasy," uviedol Viskupič. Dodal, že TTSK a Bratislavský samosprávny kraj chcú realizovať západoslovenský integrovaný dopravný systém, kde železnice budú mať nezastupiteľnú úlohu.