Banská Bystrica 15. augusta (TASR) – Nultý ročník Župných trhov oslovil v siedmich mestách Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) tisíce ľudí. Podporil tak regionálnych producentov, farmárov, remeselníkov a trhy si pochvaľovali návštevníci i samotní predajcovia a samosprávy. TASR o tom v pondelok informovala Lenka Štepáneková, vedúca oddelenia komunikácie Úradu BBSK v Banskej Bystrici.
Župné trhy zorganizoval kraj prostredníctvom svojej rozvojovej agentúry. Svoju produkciu na nich predstavilo osem farmárov a 46 regionálnych predajcov. Najúspešnejšie podľa Štepánekovej boli v Banskej Bystrici, vo Zvolene a Lučenci.
"Župné trhy si našli svoje publikum. Práca ľudí, ktorí sa rozhodli nezanevrieť na tradície, je náročná a častokrát nedocenená. Obyvatelia kraja ukázali, že im na lokálnej produkcii záleží. Všetkým regionálnym farmárom, producentom a remeselníkom ďakujem za to, čo robia, a rovnako ďakujem návštevníkom trhov, že sa ich rozhodli podporiť," konštatoval predseda BBSK Ján Lunter.
Stánky ponúkali napríklad lokálne mäsové a syrové výrobky, produkty zo skla, kovu či keramiky, vyšívané kroje, prírodnú kozmetiku alebo ekologické obaly na potraviny z včelieho vosku.
"Účasť na podujatiach bola vysoká a tak ako návštevníci i predajcovia hodnotili podujatie pozitívne. Bola to pre nich príležitosť prezentovať sa a získať nových zákazníkov. Koncept sa nám osvedčil a na základe tohtoročnej skúsenosti budeme budúce ročníky ešte zlepšovať," doplnila koordinátorka trhov Ľubica Gombalová z Rozvojovej agentúry BBSK. Vyzdvihla spoluprácu pri príprave podujatí zo strany miest a spoluprácu s oblastnými organizáciami cestovného ruchu a miestnymi akčnými skupinami, ktoré sú koordinátormi značky Regionálny produkt.
Župné trhy odštartovali 3. júna v Brezne, pokračovali v Banskej Bystrici, Detve, Lučenci, Rimavskej Sobote, vo Zvolene a skončili sa v Žiari nad Hronom.
Držiteľom značky Regionálny produkt Pohronie, Horehronie, Novohrad, Podpoľanie, Hont a Gemer – Malohont je veľká časť produktov, ktoré na trhoch prezentovali. Táto značka sa udeľuje na základe hodnotenia kritérií, akými sú napríklad podiel lokálnych surovín, podiel ručnej práce, zohľadnenie tradícií a prínos k prezentácii regiónu.