< sekcia Slovensko

Analýza mobility v Trnave odhalila silné i slabé stránky mesta

Na snímke mestská veža a Trojičné námestie v Trnave v utorok 2. júna 2020, archívne foto. Foto: TASR - Lukáš Grinaj

Za slabé stránky mesta sa považuje nedokončený obchvat, chýbajúci bikesharing pre jednorazových návštevníkov aj neexistenciu vyhradených jazdných pruhov pre autobusy.

Trnava 6. augusta (TASR) – Mesto Trnava pripravuje strategický Plán udržateľnej mobility (PUM) a v súčasnosti je možnosť pripomienkovať do 15. augusta jeho analytickú časť. Na jej základe vypracuje opatrenia pre dlhodobé ciele v automobilovej, vlakovej i cyklistickej doprave nielen pre Trnavu, ale i obce v jej funkčnom území. Na radnici sa v stredu (5. 8.) konalo prerokovanie analýzy.

Spracovateľom dokumentácie je firma AFRY CZ v spolupráci s firmami Ekola group a Czech Consult. Cieľom analytickej časti bolo získanie dostupných informácií o stave a možnostiach rozvoja všetkých dopravných subsystémov, obsahuje ich vyhodnotenie po stránke kapacity, ponuky a dopytu a z nich vyplývajúce disproporcie, ktoré je nutné riešiť. Okrem iného zhodnotila ako silné stránky mesta pešiu infraštruktúru s podporou peších zón na krátke vzdialenosti, lávky pre peších cez frekventované komunikácie, primeraný počet liniek MHD, fungujúci systém spoplatnenia parkovania v centre, vzájomnú blízkosť železničnej a autobusovej stanice a ďalšie. Za slabé stránky považuje aj nedokončený obchvat mesta, chýbajúci bikesharing pre jednorazových návštevníkov, neexistenciu vyhradených jazdných pruhov pre autobusy i nedostatočnú kapacitu podjazdov na Dohnányho a Sladovníckej ulici.

Spracovatelia PUM ako hrozbu pre mesto identifikovali zvyšovanie podielu individuálnej automobilovej dopravy v dôsledku suburbanizácie, kolaps cestnej dopravy na kritických miestach v exponovaných časoch, lokálne zvýšenie záťaže obyvateľov hlukom a emisiami v okolí nových dopravných trás a stavieb. Analýza ukázala, že dopravne najzaťaženejšími komunikáciami sú Dohnányho, Nitrianska, Rybníková, Hospodárska, Hlboká, Tamaškovičova, Špačinská a Bučianska cesta. Rizikové miesta pre dosah emisií sú od križovatky Hlboká - Bučianska až po sídlisko Vodáreň, na Hospodárskej, Linčianskej a hlavných ťahoch na sídlisku Prednádražie.

Analýza konštatuje, že pri nezavedení a neriešení regulácie parkovania hrozí čoraz väčší záber chodníkov autami, hlavne na sídliskách, a pritom odkladaním regulácie parkovania hrozí väčšia ekonomická náročnosť pri riešení statickej dopravy v budúcnosti, napríklad pri potenciálnej výstavbe parkovacích domov. Spracovatelia upozornili aj na prílišnú zahľadenosť do cyklodopravy na úkor rozvoja a ekologizácie mestskej hromadnej dopravy a na nedostatočnú spoluprácu a koordináciu pri riešení problematiky týkajúcej sa pripojenia ciest medzi katastrami Trnava a Biely Kostol. Konštatovali limitovaný rozsah objednaných dopravných výkonov vo verejnej doprave (VD) zo strany mesta a rastúce náklady na zabezpečenie služby a súbežne, že taxíky preberajú v denných i nočných hodinách funkciu VD.

Po pripomienkovom konaní k analýze, ktorá je aj na webe mobilita.trnava.sk, budú spracovatelia pokračovať návrhovou časťou, konečný dokument bude schvaľovať mestské zastupiteľstvo.