Environmentálna výchova je na školách vo väčšine zameraná na popis známych problémov. Tá je súčasťou biológie, čiastočne je zahrnutá aj v iných predmetoch.
Autor TASR
Bratislava 11. apríla (TASR) - Zapracovanie environmentálnej výchovy je v školských predmetoch etická a náboženská výchova nedostatočné. Priestor envirovýchovy je v prírodovedných predmetoch, geografii či spoločenskovedných predmetoch neaktuálny a nevyvážený. Environmentálna výchova na školách sa musí okrem informácií z ekológie zamerať na pochopenie vzťahu príroda-prostredie-spoločnosť. Vyplýva to z analýzy "Čo vás v tej škole učia", ktorú vypracovali analytici z Inštitútu environmentálnej politiky a Inštitútu vzdelávacej politiky.
Environmentálna výchova je na školách vo väčšine zameraná na popis známych problémov. Tá je súčasťou biológie, čiastočne je zahrnutá aj v iných predmetoch. "V menšej miere sa uplatňujú postupy analýzy, diskusie, porovnania alebo argumentácie. Viackrát sa vyskytujúcou metódou, ktorá môže do istej miery podnecovať systematické a kritické myslenie, je tvorba pojmových máp," hodnotia analytici.
Tematické zameranie je najmä ekologické a v menšej miere globálne. Problémy s globálnym dosahom sa vyučujú prevažne na geografii. Pre lepšie pochopenie globálnych problémov by podľa analytikov mali školy posilniť prepájanie teórie s praktickými problémami.
Slovensko má málo centier environmentálnej výchovy, vyplýva z analýzy. Ich úlohou je dopĺňať formálne environmentálne vzdelávanie, ktoré nie je dostatočné na sformovanie environmentálneho povedomia. "V porovnaní s inými krajinami je sieť nerozvinutá," poznamenali.
Analytici poukazujú, že environmentálna výchova je formálne zapracovaná v školskom vzdelávacom systéme a môže sa realizovať troma rôznymi spôsobmi. A to ako súčasť učebného obsahu vyučovacích predmetov, formou projektov, seminárov, kurzov alebo ako samostatný vyučovací predmet.
Environmentálna výchova je na školách vo väčšine zameraná na popis známych problémov. Tá je súčasťou biológie, čiastočne je zahrnutá aj v iných predmetoch. "V menšej miere sa uplatňujú postupy analýzy, diskusie, porovnania alebo argumentácie. Viackrát sa vyskytujúcou metódou, ktorá môže do istej miery podnecovať systematické a kritické myslenie, je tvorba pojmových máp," hodnotia analytici.
Tematické zameranie je najmä ekologické a v menšej miere globálne. Problémy s globálnym dosahom sa vyučujú prevažne na geografii. Pre lepšie pochopenie globálnych problémov by podľa analytikov mali školy posilniť prepájanie teórie s praktickými problémami.
Slovensko má málo centier environmentálnej výchovy, vyplýva z analýzy. Ich úlohou je dopĺňať formálne environmentálne vzdelávanie, ktoré nie je dostatočné na sformovanie environmentálneho povedomia. "V porovnaní s inými krajinami je sieť nerozvinutá," poznamenali.
Analytici poukazujú, že environmentálna výchova je formálne zapracovaná v školskom vzdelávacom systéme a môže sa realizovať troma rôznymi spôsobmi. A to ako súčasť učebného obsahu vyučovacích predmetov, formou projektov, seminárov, kurzov alebo ako samostatný vyučovací predmet.