Vážená pani predsedníčka,
posledná diskusia Európskej rady o konkurencieschopnosti a debata o všeobecnom prístupe Rady k revízii klimatického práva EÚ jasne ukázali, že Európska únia musí raz a navždy opustiť ideologický dogmatizmus, ktorý položil na kolená celé výrobné odvetvia, a to navyše s malým alebo takmer žiadnym hmatateľným prínosom z hľadiska globálnych emisií.
Kľúčové je riadne uplatňovanie zásady technologickej neutrality. Je zrejmé, že neexistuje žiadny zázračný liek na ceste k dekarbonizácii a zavedenie jediného technologického riešenia brzdí výskum, inovácie a konštruktívnu konkurenciu. To platí najmä a naliehavo pre európsky automobilový priemysel a výrobu komponentov pre automobilový priemysel, ktoré dramaticky trpia súčasnou politikou EÚ a potrebujú okamžité odpovede.
Podľa nášho názoru je okrem budúcej revízie ETS, CBAM, noriem CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá a nedávneho návrhu týkajúceho sa ETS2 nevyhnutné, aby nadchádzajúca revízia Nariadenia (EÚ) 2019/631, ktorým sa stanovujú emisné normy CO2 pre nové osobné automobily a nové ľahké úžitkové vozidlá, potvrdila aj po roku 2035 úlohu plug-in hybridných elektrických vozidiel (PHEV), technológie palivových článkov a zaviedla uznanie elektrických vozidiel s predĺženým dojazdom (ERV), ako aj iných budúcich technológií, ktoré by mohli prispieť k cieľu zníženia emisií. Návrh by mal najmä uznať úlohu palív s nulovými, nízkymi emisiami uhlíka a obnoviteľných palív pri dekarbonizácii dopravy, vrátane cestnej dopravy, a klasifikovať aj biopalivá (obnoviteľné palivá) ako „uhlíkovo neutrálne palivá“ podľa odôvodnenia 11 Nariadenia 2023/851, a to ešte pred rokom 2035. Pokiaľ ide o normy CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá (HDV), považovali by sme za vhodné zvážiť cieľové úpravy nariadenia 2019/1242, aby sa výrobcom HDV pomohlo dosiahnuť ich ciele a zabránilo akémukoľvek riziku sankcií.
Pokiaľ ide o nadchádzajúci legislatívny návrh týkajúci sa ekologizácie firemných vozových parkov, ktorý bol oznámený 26. 2. 2025 v rámci Dohody o čistom priemysle, malo by zavedenie dodatočných povinností alebo kvót týkajúcich sa vozidiel s nulovými emisiami (ZEV) pre firemné vozové parky na akejkoľvek úrovni za následok duplicitu regulácie a zvýšenie byrokracie, čo je v rozpore s cieľom zjednodušenia, ktorý sa sleduje na úrovni EÚ. Európske nariadenie o emisiách CO2 pre osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá už poskytuje účinný nástroj na dekarbonizáciu v automobilovom sektore.
Návrh Komisie by sa preto mal zamerať predovšetkým na osvedčené postupy, daňové stimuly a podporné programy a odrážať technologicky neutrálny prístup pri podporovaní prechodu na vozidlá s nízkymi a nulovými emisiami. Okrem toho obmedzenie firemných vozových parkov výlučne na vozidlá s nulovými emisiami by oslabilo konkurencieschopnosť firiem, najmä malých a stredných podnikov, a zaviedlo by ďalšiu ekonomickú a administratívnu záťaž. Zahrnutie ťažkých úžitkových vozidiel do rozsahu pôsobnosti nariadenia by bolo rušivé aj pre celkový dopravný systém.
Nachádzame sa v zlomovom bode tak pre automobilový priemysel a výrobu komponentov pre automobilový priemysel v Európskej únii, ako aj pre európske opatrenia v oblasti klímy. Môžeme a musíme efektívne presadzovať náš klimatický cieľ, pričom nesmieme zničiť našu konkurencieschopnosť, pretože v priemyselnej púšti nie je nič zelené.
S úctou
Rossen Jeliazkov, Predseda vlády Bulharskej republiky
Petr Fiala, Predseda vlády Českej republiky
Viktor Orbán, Predseda vlády Maďarska
Giorgia Meloni, Predsedníčka vlády Talianskej republiky
Donald Tusk, Predseda vlády Poľskej republiky
Robert Fico, Predseda vlády Slovenskej republiky