Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Slovensko

Klientské centrum v Nitre funguje rok, navštívilo ho 60 tisíc ľudí

Ilustračné foto. Foto: Tasr/Oliver Ondráš

Nitra je prvým mestom v rámci SR, kde bol koncept uvedený do praxe.

Bratislava/Nitra 4. novembra (TASR) - Už takmer rok je v prevádzke prvé klientske centrum štátnej správy pri Okresnom úrade Nitra, ktoré bolo spustené ako pilotný projekt v rámci vládnej reformy ESO. Na tomto pracovisku prvého kontaktu si občania môžu vybaviť agendu okresného úradu ako aj agendy špecializovaných úradov miestnej štátnej správy, ktoré boli v rámci racionalizácie miestnej štátnej správy zintegrované do jednotnej štruktúry.

Nitra je prvým mestom v rámci SR, kde bol koncept uvedený do praxe. Na prízemí úradu bolo vytvorených 24 pracovísk pre priamy kontakt s občanmi Nitrianskeho kraja. Rovnako je možné prednostne testovať elektronicky platobný systém e-kolok, ktorý má zjednodušiť platené služby a zároveň zvýšiť bezpečnosť a transparentnosť pri úhrade správnych poplatkov. "Dosiahnutie časovej a finančnej úspory pre občanov bolo jednou z ambícií reformy ESO. Namiesto cestovania v rámci okresu resp. kraja nájdu občania služby štátnej správy už pod jednou strechou – v klientskom centre pri okresnom úrade. Navyše, podľa našich výstupov občania si vedia vybaviť svoje požiadavky v relatívne krátkom čase," uviedla vedúca služobného úradu ministerstva vnútra Denisa Saková. Rýchlosť vybavenia, profesionálny prístup a spokojnosť s úrovňou poskytnutých služieb boli podľa nej vysoko pozitívne hodnotené aj v prieskume spokojnosti občanov, ktorý sa priebežne realizuje na pracovisku.

V období od 1. januára do 30. septembra tohto roka navštívilo klientske centrum pri OÚ Nitra takmer 60.000 občanov. Najčastejšie využívanými agendami úradu boli kataster (46 percent návštev), cestná doprava (17 percent), živnostenské podnikanie (16 percent), dopravný inšpektorát (deväť percent), starostlivosť o životné prostredie (šesť percent), pozemkový a lesný odbor (tri percentá), osvedčenie listín a podpisov (dve percentá) a štátne občianstvo (dve percentá). Najviac občanov si vybavovalo svoje úradné záležitosti v piatok a v stredu predpoludním, naopak najmenej návštev bolo obvykle koncom pracovnej doby.

Pri návšteve klientskeho centra po zadaní agendy v rámci vyvolávacieho systému občan priemerne za vybavením čakal na odbore cestnej dopravy 6 minút, na dopravnom inšpektoráte do 50 minút, na katastrálnom odbore 7 minút, pri osvedčení listín a podpisov 7 minút, na pozemkovom a lesnom odbore 2 minúty, na odbore štátneho občianstva 6 minút, na odbore živnostenského podnikania do 5 minút a na odbore starostlivosti o životné prostredie 9 minút. Následne občan vybavil svoju požiadavku pri jednej návšteve klientskeho centra na odbore cestnej dopravy za 7 minút, na dopravnom inšpektoráte do 11 minút, na katastrálnom odbore za 9 minút, pri osvedčení listín a podpisov 14 minút, na pozemkovom a lesnom odbore za 6 minút, na odbore štátneho občianstva takmer 30 minút, na odbore živnostenského podnikania vyše 8 minút a na odbore starostlivosti o životné prostredie 4 minúty.

Ministerstvo vnútra pripomína, že reforma ESO je najväčšou reformou štátnej správy od roku 1989 a jej ambíciou je zefektívniť fungovanie, zabezpečiť kvalitu, transparentnosť a dostupnosť služieb verejnej správy pre občana. "Jednotlivými opatreniami programu ESO sa má dosiahnuť zníženie a optimalizácia nákladov na fungovanie verejnej správy, zjednodušenie vybavovania vecí  fyzických a právnických osôb na úradoch miestnej štátnej správy (postupne všetko pod jednou strechou v rámci okresu) a v neposlednej miere zvýšenie transparentnosti fungovania štátnej správy," informovala Dana Pohlodová z Tlačového odboru Kancelárie ministra vnútra.