Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 16. jún 2024Meniny má Blanka a Bianka
< sekcia Slovensko

Érsek:SR a V4 chcú vybojovať čo najdlhší pobyt pre šoférov v zahraničí

Na snímke Árpád Érsek. Foto: TASR/Martin Baumann

Minister dopravy spresnil, že na celoeurópskej úrovni ešte neprebehla debata o tom, koľko dní by mohli šoféri pôsobiť vonku a konsenzus nebol dosiahnutý ani v utorok.

Brusel 5. decembra (TASR) - Utorkové zasadnutie Rady EÚ pre dopravu, telekomunikácie a energetiku v Bruseli bolo v znamení rokovaní o situácii zamestnancov v doprave. Pre TASR uviedol minister dopravy SR Árpád Érsek (Most-Híd).

Minister pripomenul, že ešte pred zasadnutím Rady ministrov sa stretli rezortní ministri z krajín Vyšehradskej štvorky (V4). Dohodli sa postupovať spoločne v otázke vysielania zamestnancov v oblasti dopravy. "Všetci podporujú svojich dopravcov, a to, čo je zaužívané a pozitívne, to by sme nechceli meniť," upozornil Érsek.

Minister spresnil, že na celoeurópskej úrovni ešte neprebehla debata o tom, koľko dní by mohli šoféri pôsobiť vonku a konsenzus nebol dosiahnutý ani v utorok.

Za pozitívnu správu považuje dohodu o tom, že sa podarilo vyriešiť otázku tranzitu, čo potvrdila aj eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová. To znamená, že už nepripadá do úvahy, aby sa prepravcovia riadili legislatívnymi predpismi krajín, cez ktoré tranzitujú. Privítajú to hlavne malé a stredné firmy, ktorým hrozila zbytočná byrokratická záťaž a ďalšie náklady. "Už sa nevyžadujú všetky tie dokumenty. Uľahčí to našim prepravcom, že nemusia mať fascikel dokumentov, situácia zostane taká, aká je," opísal minister.

Ohľadom ďalších vecí, ktoré treba v oblasti dopravy doriešiť, Érsek pripomenul otázky spojené s odpočinkom šoférov, kde slovenská strana presadzuje, aby si šoféri sami mohli vybrať, kde chcú spať, či v kabíne kamióna, alebo v hoteli na parkovisku. "Šofér si vyberie, čo potrebuje. My chceme presadiť bázu dobrovoľnosti, ale s dodržiavaním prestávok, ktoré sú predpísané," dodal.

Až ďalšie kolá rokovaní ministrov dopravy EÚ by podľa Érseka mali doriešiť otázku, koľko dní môže šofér absolvovať v zahraničí, kým sa vráti domov, vrátane takých technických detailov, či zaváži adresa šoféra, alebo sídlo dopravnej firmy. Tu existuje rozpor medzi staršími členskými štátmi, ako sú Rakúsko, Nemecko či Francúzsko a novšími členskými krajinami, kde podľa Érseka V4 má podporu aj ďalších krajín, ako sú Bulharsko či Rumunsko.

"My chceme čo najviac dní vybojovať pre našich dopravcov. Chcú to aj Poliaci, aj Česi, aj ostané štáty. Bude to zrejme kompromisné riešenie," uviedol v závere.