Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Slovensko

J. FIGEĽ: Je klamstvo, že štát či NDS nenesú vinu na páde mosta

Tlačová konferencia po skončení rokovania Rady KDH v sobotu 20. októbra 2012 v Kultúrnom dome v Skalici. Na snímke predseda KDH Ján Figeľ. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Podľa exministra mal byť stavebný dozor prítomný pri betónovaní mosta. Závažnou skutočnosťou má byť fakt, že pri výstavbe mosta sa použila iná podporná konštrukcia ako tá, ktorá bola uvedená v zmluve.

Bratislava 8. novembra (TASR) – Nie je pravda, že na páde rozostavaného mosta pri Kurimanoch Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ako obstarávateľ stavby a zároveň stavebný dozor a tiež ministerstvo dopravy nenesú žiadnu vinu. Na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave to uviedol bývalý minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

"To je lož, to je klamstvo," povedal Figeľ. Bývalý šéf rezortu dopravy tak reagoval na pondelkové (5. 11.) vyjadrenia súčasného ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD), ktorý povedal, že zodpovednosť za tragédiu je na strane dodávateľa stavby.

Podľa Figeľa mal byť stavebný dozor prítomný pri betónovaní mosta. Závažnou skutočnosťou má byť tiež fakt, že pri výstavbe mosta sa použila iná podporná konštrukcia ako tá, ktorá bola uvedená v zmluve.

"Takáto skruž tam nemala čo robiť. V zmluve o dielo a v tendrových podmienkach sa jednoznačne hovorí o takzvanej výsuvnej skruži, ktorá je napríklad použitá pri výstavbe na rýchlostnej ceste R1," opísal Figeľ. Ide o skruž, ktorá sa neopiera o zem, ale je pripevnená na piliere mosta a popri nich sa vysúva. Pri výstavbe mosta pri Kurimanoch sa však použila skruž, ktorá sa dotýkala zeme.

V prípade, že chceli stavebníci takto zasiahnuť do zmluvy a zmeniť podpornú konštrukciu, musel úpravu podľa Figeľa odsúhlasiť investor stavby aj dozor, ktorým bola v tomto prípade NDS. A keďže ide o eurofondovú stavbu, musela byť zmena odkonzultovaná aj so sekciou ministerstva dopravy, ktorá ma projekty na starosti. "Kto to dovolil, kto urobil takúto zmenu a prečo? A s akými ďalšími súvislosťami?" spýtal sa Figeľ.

Podľa bývalého šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Jána Kotuľu nemá nešťastie nič spoločné s nízkou vysúťaženou cenou za diaľnicu. "S peniazmi to nemá nič spoločné. V statickom výpočte cena nie je," uviedol na dnešnej tlačovej konferencii.

Rozostavaný most pri Kurimanoch spadol v piatok 2. novembra. Bol súčasťou úseku diaľnice D1 z Jánoviec po Jablonov. Pri nešťastí zahynuli štyria ľudia.

J. POČIATEK: J. Figeľ ukazuje svoju nekompetentnosť, keď ani nevie, čo vysúťažil

Ján Počiatek
Foto: TASR/Oliver Ondráš
Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) podľa súčasného šéfa rezortu Jána Počiatka (Smer-SD) ukazuje znova svoju nekompetentnosť, keď ani nevie, čo vysúťažil. Počiatek to uviedol v reakcii na dnešné Figeľove vyjadrenia v súvislosti s pádom mosta pri Kurimanoch.

Podľa Figeľa sa pri výstavbe mosta použila iná podporná konštrukcia ako tá, ktorá bola uvedená v zmluve. Použiť sa mala výsuvná skruž, a nie podporná posuvná skruž, ktorá sa opiera o zem. "Takáto skruž tam nemala čo robiť. V zmluve o dielo a v tendrových podmienkach sa jednoznačne hovorí o takzvanej výsuvnej skruži, ktorá je napríklad použitá pri výstavbe na rýchlostnej ceste R1," opísal Figeľ. Nie je tak podľa neho pravda, že zodpovednosť za tragédiu nenesú štát, NDS ani ministerstvo dopravy.

"Posuvné skruže ako spôsob výstavby sú jasne uvedené vo Figeľom súťaženom projekte aj v technickej správe, ktorá je súčasťou projektovej dokumentácie," reagoval minister Počiatek.

Vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) z čias Jána Figeľa pritom podľa jeho slov dalo explicitne zhotoviteľovi voľnú ruku v spôsobe výstavby, ak výsledné dielo bude vyzerať tak, ako bolo naprojektované.

"Figeľ ďalej zahájil stavbu aj napriek tomu, že nebol schopný zabezpečiť externý dozor na stavbu. Dnes sa sám prihlásil k nominácii dozoru, ktorý paradoxne zároveň kritizuje," dodal Počiatek. Plná zodpovednosť je podľa jeho slov na zhotoviteľovi stavby. "Mieru pochybenia jednotlivých článkov môže po preskúmaní príčin určiť až vyšetrovateľ, preto ma zaráža, že pán Figeľ si trúfa vynášať takéto závery už dnes," doplnil minister.