Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 23. apríl 2024Meniny má Vojtech
< sekcia Slovensko

Kampaň Nenechajme to plávať upozorňuje na problém plastov v riekach

Na snímke 600 kilogramov odpadu vo Vejárovej fontáne v parku Andreja Hlinku v bratislavskom Ružinove v rámci projektu Nenechajme to plávať – vyzbieraný odpad zo slovenských vodných tokov Foto: TASR/Jaroslav Novák

Akýkoľvek odpad v našich lesoch, v riekach a kdekoľvek v prírodnom prostredí, škodí našej planéte. Preto plne podporujeme každú aktivitu, ktorá pomáha v edukácii nás všetkých, poznamenal Rybníček.

Bratislava 5. novembra (TASR) – Upozorniť na problém plastového odpadu v našich riekach i iných vodách je cieľom kampane Nenechajme to plávať. V rámci nej bol najnovšie do fontán v bratislavskom Ružinove a v Trenčíne dočasne umiestnený plastový odpad vylovený zo slovenských riek. Snahou je poukázať na to, že ak ľuďom prekáža odpad vo fontáne, prečo tomu tak nie je aj v prípade riek. Ide pritom o jeden z najvýraznejších negatívnych dosahov človeka na prírodu.

"Poďte tento víkend na prechádzku do Parku A. Hlinku a v malej fontáne uvidíte 600 kíl plastového odpadu. A teraz si predstavte, že z našich riek vytiahli už 2000-krát viac. Treba vidieť na vlastné oči, aby si človek uvedomil, aké obrovské množstvo plastov končí mimo triedeného odpadu," skonštatoval starosta Ružinova Martin Chren.

Podotkol, že aj deťom treba vysvetliť, prečo kupovať menej plastov, a keď sa už kúpi, tak ho treba separovať a recyklovať. Na dôležitosť edukácie upozorňuje aj primátor Trenčína Richard Rybníček. "Akýkoľvek odpad v našich lesoch, v riekach a kdekoľvek v prírodnom prostredí, škodí našej planéte. Preto plne podporujeme každú aktivitu, ktorá pomáha v edukácii nás všetkých," poznamenal Rybníček.

Za kampaňou stojí jeden z obchodných reťazcov a Slovenský vodohospodársky podnik (SVP), ktorí ňou chcú pripomenúť, že aj naše rieky a vodné nádrže potrebujú pomoc. Prispieť k zmene sa podľa nich dá napríklad aj zmenou svojich každodenných návykov. Kampaň spustil obchodný reťazec pred rokom, pričom sa zákazníkov pýta, či naozaj potrebujú mikroténové vrecká a zároveň im ponúka ekologické alternatívy. V prípade, že zákazník vrecko potrebuje, kúpiť si ho môže za jeden cent, obchodný reťazec sumu zdvojnásobí a venuje SVP na čistenie vodných tokov a nádrží od plastového odpadu. Po roku od spustenia kampane sú vody "ľahšie" o 1200 ton prevažne plastového odpadu.