Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Slovensko

Obmena lietadiel rozhádala Galka a Kaliňáka, minister prinesie analýzu

Na archívnej snímke prehliadka vládneho lietadla TU-154M 1. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Rezort vnútra neuvažuje o zlúčení svojej letky s vojenskou letkou.


Bratislava 7. októbra (TASR) - Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD) predloží parlamentnému branno-bezpečnostnému výboru podrobnejšiu analýzu plánovanej obmeny lietadiel civilnej letky. Má tak urobiť do dvoch týždňov. Rezort vnútra pracuje s dvoma ponukami, o zlúčení svojej letky s vojenskou neuvažuje. "Nenašiel som v tom úsporu," povedal dnes pred poslancami na rokovaní výboru Kaliňák.


Lietadla by Kaliňák pustil pod MO, vrtuľníky nie

Priznal, že nemá problém s tým, aby sa preprava napríklad ústavných činiteľov presunula pod ministerstvo obrany, trvá však na tom, že napríklad vrtuľníky musia zostať pod rezortom vnútra. Je to tak podľa jeho slov všade. „VIP lety ma nezaujímajú. Ak má ministerstvo obrany záujem prepravovať VIP, radi sa zbavíme tejto právomoci. Faktom však zostáva, že každý štát má letku ministerstva vnútra. Napríklad záchranárske akcie musíme aj tak robiť,“ vyhlásil Kaliňák.

Zlúčenie letiek navrhuje Fedor a Galko

Zlúčenie letiek presadzujú exministri obrany Martin Fedor (SDKÚ-DS) a Ľubomír Galko (SaS). "Pre takú malú krajinu, ako je Slovensko, sú dve letky luxus," uviedol Fedor. "Zlúčením dôjde k obrovskej úspore. Vaše argumenty sú argumenty úradníkov," odkázal Kaliňákovi Galko. Zároveň poznamenal, že Slovensko je jedna z posledných krajín, ktorá má letku pod ministerstvom vnútra aj obrany.


Kaliňák oponuje

"Vždy sú letky dve," oponoval minister s tým, že krajiny majú letky pod ministerstvom vnútra. Odmieta tiež tvrdenia, že letka ministerstva vnútra je komunistický prežitok. "Vznikla za prvej republiky," poučoval Galka, ktorého obvinil zo slabej znalosti problematiky. Zdôraznil, že je rozdiel v tom, ako lietajú civilní a vojenskí piloti. Poukázal tiež na humanitárne lety. Tie sa podľa Kaliňáka vybavujú ľahšie pre civilné lietadlá pod rezortom vnútra ako pre vojenské pod obranou. Riešenie humanitárnych letov či prevoz ľudí pri evakuáciách by Kaliňák videl v národnom prepravcovi. "Potrebujeme národného prepravcu," povedal s tým, že štát na to nemá teraz peniaze.

Vnútro má dve ponuky

Dve ponuky, s ktorými pracuje ministerstvo vnútra pri plánovanej obmene lietadiel civilnej letky, sú z Talianska a Rakúska. Rím dáva k dispozícii jeden Airbus s dlhým doletom a jeden menší Falcon. Rakúsky súkromný prepravca Slovensku ponúka dva fokkery s tým, že by si s istým doplatkom zobral naše dva jaky. Kaliňákovi sa pozdáva skôr rakúska ponuka, keďže náklady by boli sedem miliónov eur. Taliani chcú 20 miliónov eur. Kaliňák priznáva, že rakúske lietadlá sú staršie, ale po generálke a vydržali by tak 15 rokov.


Galko odmieta nákup starých lietadiel

Galko trvá na zlúčení letiek a nákup lietadiel odmieta. Kaliňákovi navyše vyčíta, že chce kúpiť staré lietadlá. "S nákupom nebudem súhlasiť," vyhlásil. "Pre mňa ten projekt automaticky skončil," reagoval Kaliňák s tým, že nebude nákup riešiť, ak bude čo i len jeden hlas proti. Galko sa ohradil, nechce, aby Kaliňák zvaľoval svoju zodpovednosť na opozičného politika. "Keby ste neplytvali, tak môžete kúpiť aj nové airbusy a nie staré lietadlá," rozkričal sa Galko.


Kaliňák sa pýtal, prečo minulá vláda lietadlá nevymenila, keď to mala pripravovať. "Nestihli sme to, padla vláda," povedal liberál. Fedor, ktorý tiež preferuje zlúčenie letiek, poznamenal, že pokiaľ sa vláda rozhodne pokračovať v súčasnom systéme, potom je rakúska ponuka výhodnejšia. "Aspoň na prvé počutie sa to zdá," podotkol.

Kaliňák chce, aby obnova lietadiel pokračovala

Obnova lietadiel civilnej letky by napriek Kaliňákovým slovám o ukončení projektu pre Galkov postoj mala pokračovať. Kaliňák je za diskusiu, odmieta však politikárčenie. O obnove budú poslanci hovoriť opäť na výbore zrejme počas rokovania pléna. Vtedy im má Kaliňák dodať spomínanú analýzu.