Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Slovensko

Rezort informatizácie pripravuje vyhlášku k elektronickým podpisom

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Jaroslav Novák

Slovenská republika musí v zmysle nariadenia Európskej únie vymeniť do augusta 2031 všetky existujúce preukazy totožnosti bez duálneho rozhrania za preukazy s duálnym rozhraním.

Bratislava 18. mája (TASR) - Ministerstvo informatizácie pripravuje vyhlášku, ktorá ustanoví za uznaný spôsob autorizácie zdokonalený elektronický podpis založený na kvalifikovanom certifikáte spĺňajúcom nariadenia Európskej únie. Účinná by mohla byť od roku 2023. Pre TASR to uviedol odbor komunikácie Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR. Používatelia elektronického podpisu by sa tak mali vyhnúť riziku, že si budú musieť v blízkej budúcnosti meniť občiansky preukaz.

"Výhodou tohto riešenia je možnosť fyzickej osoby alebo právnickej osoby naďalej podávať elektronické podania autorizované spôsobom, ktorý nahrádza v elektronickom svete vlastnoručný podpis. A to aj v prípade, keď napríklad dôjde k zneplatneniu kvalifikovaného certifikátu pre vyhotovenie kvalifikovaného elektronického podpisu uloženého na občianskom preukaze s čipom, ak to osobitný predpis nezakazuje," skonštatovalo MIRRI.

Ako upozornil IT odborník Peter Miškovič zo spoločnosti Disig, ak by nedošlo k vydaniu vyhlášky, používateľom elektronického podpisu, ktorí si vymieňali občiansky pre koniec platnosti certifikátu, hrozilo, že by v blízkej budúcnosti museli požiadať o ďalší občiansky preukaz. Nové elektronické podpisy s novým certifikátom sa totiž podľa neho môžu využívať iba maximálne do 17. júna 2025, keďže certifikát daného čipu ako QSCD je platný len do tohto dátumu. Slovenská republika musí zároveň v zmysle nariadenia Európskej únie vymeniť do augusta 2031 všetky existujúce preukazy totožnosti bez duálneho rozhrania za preukazy s duálnym rozhraním.

"Pokiaľ by MIRRI ustanovilo vyhláškou, že uznaným spôsobom autorizácie je aj zdokonalený elektronický podpis a založený na kvalifikovanom certifikáte, tak by sa dalo dosiahnuť to, že by sa občanom, ktorým sa k 31. decembru 2022 zruší kvalifikovaný certifikát pre elektronický podpis, po tomto dátume umožnilo na starý eID vydanie nového kvalifikovaného certifikátu pre elektronický podpis, ktorý by v sebe neobsahoval odkaz, že kľúče boli generované a sú uložené na QSCD zariadení, čo je vlastne ten sporný údaj, pre ktorý musia byť existujúce kvalifikované certifikáty zrušené," vysvetlil Miškovič.

Ako doplnilo Ministerstvo vnútra (MV) SR, kvalifikovaný certifikát pre elektronický podpis je okrem občianskych preukazov vydávaný na doklady o pobyte cudzincov. V súčasnosti ich má vydaných približne 540.000 Slovákov a 8000 cudzincov.