Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 27. apríl 2024Meniny má Jaroslav
< sekcia Slovensko

MO SR chce ušetriť na pozáručných opravách osobných automobilov

Minister obrany Martin Glváč Foto: TASR/Michal Svítok

Rezort obrany v rámci súťaže rozdelil predmet zákazky na tri samostatné verejné súťaže a na časti podľa jednotlivých typov vozidiel.

Bratislava 5. novembra (TASR) - Ministerstvo obrany (MO) SR v tomto roku vypovedalo rámcové dohody, ktoré boli uzatvorené ešte v roku 2011 na pozáručné opravy a údržbu osobných automobilov. Na základe nových verejných súťaží vybralo dodávateľov, ktorí tieto služby zabezpečia za nižšiu cenu. Ministerstvo tvrdí, že predchádzajúce dohody boli nevýhodné, a že v niektorých prípadoch bola v minulosti cena za normohodinu až niekoľkonásobne vyššia. TASR o tom informovala hovorkyňa MO SR Martina Balleková.

Rezort obrany v rámci súťaže rozdelil predmet zákazky na tri samostatné verejné súťaže a na časti podľa jednotlivých typov vozidiel. Kritériami na vyhodnotenie ponúk bola nielen "najnižšia cena za normohodinu", ale aj "výška poskytnutej zľavy v percentách na náhradné diely a prevádzkové kvapaliny z ceny od dodávateľa". Ďalej bude vykonávaná kontrola cien náhradných dielov podľa programu na kalkuláciu cien opráv a náhradných dielov pred vykonaním opravy, resp. po vykonaní opravy.

"Problémom zmlúv, ktoré uzatvorili naši predchodcovia, bolo to, že celková cena za opravu sa v konečnom dôsledku navýšila kvôli cenám náhradných dielov a prevádzkových kvapalín. Tie totiž neboli zahrnuté v kritériách, ktoré sa v rámci súťaže posudzovali, a celú opravu to predražilo," uviedol minister obrany Martin Glváč. Ušetrené peniaze chce rezort obrany investovať do výzbroje a techniky.

Ako informovalo ministerstvo, firmy zazmluvnené predchádzajúcim vedením využívali pri servisných prácach vo veľkej miere služby iných servisov. Vo väčšine prípadov mali funkciu sprostredkovateľov a skutočné servisné práce robili subdodávateľské servisy. Zmluvné servisné firmy ministerstvu obrany ale následne v mnohých prípadoch fakturovali predražené ceny náhradných dielov, prevádzkových kvapalín a neúmerne vysoké množstvo servisných úkonov. "Na základe tohto nehospodárneho vynakladania finančných prostriedkov bude Ministerstvo obrany SR dôsledne kontrolovať vykonané servisné práce aj s využitím kontrolného softvéru, ktorý zamedzí fakturovať predražené ceny náhradných dielov a nadhodnotené servisné úkony," doplnila Balleková.

Verejné súťaže na pozáručné opravy a údržbu boli rozdelené podľa značiek automobilov. Ako uviedla Balleková, rámcové dohody budú uzatvorené na obdobie štyroch rokov.

"Ako vidno aj z tohto príkladu, počas môjho obdobia sme uzatvárali vysúťažené rámcové zmluvy, ktoré sa dajú vypovedať, a nie sú nepriestrelné, ako napríklad zmluvy na systém Mokys či na modernizáciu vrtuľníkov po životnosti, ktoré boli uzavreté za mojich predchodcov," uviedol na margo opatrení MO SR exminister obrany Ľubomír Galko (SaS). Dodal, že v prípade, ak sa zmenili trhové podmienky tak, že je naozaj možné zabezpečiť pozáručné opravy a údržbu osobných automobilov výhodnejšie, je to úplne v poriadku. "Budem rád, ak súčasný minister obrany Glváč bude so mnou súťažiť na poli dosahovania úspor, čo je dobré pre daňových poplatníkov, a pôjde do dôsledku aj v tom, že nebude kryť vysokých dôstojníkov vojenského spravodajstva, podozrivých zo spáchania závažných trestných činov tunelovania Vojenskej spravodajskej služby," doplnil Galko.