Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Slovensko

Tretí sektor: Šíreniu extrémizmu medzi mladými pomáhajú aj učitelia

Ilustračné foto Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Učiteľ histórie Juraj Smatana povedal, že postoje mladých formuje jednak ich zázemie, ale aj spolužiaci a učiteľ.

Bratislava 6. júla (TASR) – V boji proti šíreniu extrémistických názorov je dôležité zamerať sa aj na vzdelávanie učiteľov. Tí niekedy aj z nevedomosti šírenie takýchto názorov medzi mladými podporujú. Zhodli sa na tom zástupcovia mimovládneho sektora, ktorí sa zúčastnili diskusie na tému demokracie a extrémizmu, ktorú organizovali Slovenská spoločnosť pre zahraničnú politiku a Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku.

Podľa Daniela Mila z Globsec Policy Institute sa extrémizmus medzi mladými šíri aj za podpory učiteľov. "Bol som viackrát svedkom toho, že problémom nie sú len žiaci, ale aj učitelia," uviedol. Pedagógovia podľa neho často preberajú informácie aj z konšpiračných webov, ktoré pracujú s témami ako EÚ, NATO, USA, Rusko či migrácia, a to takým spôsobom že nahrávajú extrémizmu.

Systémové opatrenia zo strany ministerstva školstva v tejto oblasti sú podľa stredoškolského učiteľa histórie Juraja Smatanu nesystematické a ide o izolované zásahy. "Navýšenie hodín dejepisu a zavedenie brannej výchovy, jedno aj druhé opatrenie nebolo sprevádzané príslušnou metodickou podporou. Nie sú k tomu učebnice, nie sú k tomu pripravené školenia pre učiteľov, čiže niekto niečo vystrelil, prezentoval sa a nič na to nenadviazalo," uviedol.

Ďalej zdôraznil, že postoje mladých formuje jednak ich zázemie, ale aj spolužiaci a učiteľ. "Ako asi môže vyzerať vzdelávanie v tejto oblasti, keď máme drvivú väčšinu učiteľov frustrovaných s pocitom zlyhávajúceho štátu, cítiacich sa na okraji spoločnosti nielen finančne, ale aj reakciami zo strany štátu," zdôraznil Smatana.

"Prestaňme hovoriť o jednotlivých opatreniach typu návšteva Osvienčimu. Nič proti. Sám tam študentov roky vodím, je to dôležité. Ale zobrať tam učiteľa, ktorý je frustrovaný, číta Zem a vek a on prevedie deti po koncentračnom tábore, je kontraproduktívne," uviedol. Preto je podľa neho potrebné zamerať sa na výchovu učiteľov, zlepšenie ich pozície a nie predkladať izolované opatrenia.