Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Slovensko

Na slovenských železničných priecestiach zahynulo vlani 12 ľudí

Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok

Najčastejšou príčinou nehôd na železničných priecestiach je porušovanie zákona o premávke na pozemných komunikáciách zo strany účastníkov cestnej premávky.

Teplička nad Váhom 7. júna (TASR) – Na slovenských železničných priecestiach zahynulo minulý rok pri 50 dopravných nehodách 12 ľudí a 14 sa ťažko zranilo.

Všetky nehody spôsobili vodiči motorových vozidiel nedodržaním pravidiel cestnej premávky. Pri príležitosti testovacej súbežnej jazdy osobného auta a vlaku v rámci Európskeho dňa bezpečnosti na železničných priecestiach to dnes v priestoroch železničnej stanice Žilina-Teplička povedal generálny riaditeľ Železníc SR (ŽSR) Štefan Hlinka.

Pri súbežnej jazde osobného automobilu a vlaku porovnali železničiari rozdiely v dĺžkach brzdnej dráhy pri rýchlosti 30, 50 a 80 km/h.

„Akcia má predovšetkým preventívno-bezpečnostný charakter. Chceme apelovať na účastníkov cestnej premávky, aby venovali tejto problematike zvýšenú pozornosť. Pretože nehody, ktoré vznikajú na železničných priecestiach, majú z tohto dôvodu predovšetkým pre ľudí, sediacich v motorových vozidlách, často fatálne následky,“ skonštatoval generálny riaditeľ ŽSR.

Tu bude player


Pri simulovanej paralelnej jazde auta a železničného rušňa zabrzdilo pri rýchlosti 30 km/h podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlíkovej osobné auto po piatich metroch a rušeň zabrzdil po 40 metroch.

„Pri rýchlosti 50 km/h auto zabrzdilo po 10 metroch, rušeň zabrzdil až po 94 metroch. Pri rýchlosti 80 km/h boli rozdiely najvýraznejšie. Auto zabrzdilo po 18 metroch a rušeň až po 236 metroch. Zmyslom dnešnej akcie je ukázať laikom aj odborníkom, ako to vyzerá, keď brzdí auto a vlak. Že rušňovodič, nech by robil čokoľvek, vzhľadom na veľkú hmotnosť vlaku a veľkú brzdnú dráhu, nemá šancu na priecestí zastať,“ uviedla Pavlíková.

V rámci Európskeho dňa bezpečnosti na železničných priecestiach zorganizovali Železnice SR v Tepličke nad Váhom podujatie, kde súčasne porovnávali brzdné dráhy osobného automobilu a vlaku. Výrazný rozdiel brzdnej dráhy bol pri 80-km rýchlosti, keď vlak na zabrzdenie potreboval 236 metrov a auto 18 metrov.
Foto: TASR/Pavol Ďurčo


Zdôraznila, že najčastejšou príčinou nehôd na železničných priecestiach je porušovanie zákona o premávke na pozemných komunikáciách zo strany účastníkov cestnej premávky. „Vodiči prechádzajú cez železničné priecestie nedovolenou rýchlosťou. V prípade, že už svieti výstražná svetelná signalizácia, prechádzajú na červenú. Dokonca prechádzajú cez priecestie v čase, keď sa už spúšťajú závory, kľučkujú pomedzi závory alebo závory úmyselne prerážajú. Pri tých, ktorí bývajú v blízkosti železničných priecestí je to aj rutina a podceňovanie nebezpečenstva. Myslia si, že vedia presne kedy aký vlak ide, že dobre poznajú situáciu alebo ide o nepozornosť, prípadne časový stres,“ dodala hovorkyňa ŽSR.