Bratislava 17. septembra (TASR) - Na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách je v súčasnosti nainštalovaných viac ako 200 meteozariadení. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) má v pláne tieto systémy, ktoré nepretržite monitorujú poveternostné podmienky, rozširovať. Merajú teplotu vozovky, vzduchu, vlhkosť, zrážky či dohľadnosť. TASR o tom informovali z mediálnej komunikácie NDS.
Na najmodernejších úsekoch diaľnic, kde funguje aj líniové riadenie dopravy (napríklad v Bratislave), zohrávajú meteozariadenia dôležitú úlohu. Z NDS doplnili, že údaje meteozariadení kombinujú s informáciami zo sčítačov dopravy a z dopravných analyzátorov, pričom výsledkom sú automatizované zásahy do riadenia premávky.
„V prípade detekcie rizikových javov, ako sú námraza, silné poryvy vetra alebo znížená dohľadnosť, systém automaticky znižuje povolenú rýchlosť, zobrazuje výstražné symboly alebo prispôsobuje jazdné pruhy. Tieto zásahy prebiehajú bez zásahu človeka, na základe presne nastavených algoritmov,“ vysvetlil podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS Rastislav Droppa.
Z NDS ďalej podotkli, že na ostatných úsekoch, kde nie je nasadené automatické riadenie, predstavujú meteozariadenia významnú podporu pre zimnú údržbu. Ako objasnili, dispečeri kombinujú údaje zo senzorov s predpoveďami Slovenského hydrometeorologického ústavu, ktoré sú prispôsobené konkrétnym lokalitám. Výsledkom sú podľa nich presnejšie a včasnejšie zásahy, ktoré zvyšujú bezpečnosť a efektivitu údržby.
Meteozariadenia sú súčasťou širšieho balíka technológií, ktoré tvoria základ inteligentných dopravných systémov. Tie okrem senzorov počasia zahŕňajú aj kamerové systémy, sčítače dopravy a premenné dopravné značenie. Cieľom rozširovania týchto technológií je pre NDS zvýšenie bezpečnosti, zníženie kolón a rýchlejšia reakcia na incidenty či zmeny počasia a vo výsledku zvýšenie komfortu cestujúcich.