Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 18. jún 2024Meniny má Meniny má Vratislav
< sekcia Slovensko

NKÚ: Strategické investičné plánovanie o OS je chaotické

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Úrad poukázal na to, že v oblasti týkajúcej sa rozvoja ozbrojených síl prichádza k zmenám dlhodobých, strednodobých aj krátkodobých plánov bez širšej diskusie.

Bratislava 24. mája (TASR) - Strategické investičné plánovanie o ozbrojených silách je chaotické. Generálny štáb Ozbrojených síl (OS) SR a Ministerstvo obrany (MO) SR pôsobia často ako nesúrodé subjekty. Ich požiadavky často nie sú zosúladené. Upozornil na to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) na základe kontroly, ktorá sa zameriavala na plán rozvoja infraštruktúry rezortu obrany v rokoch 2019 až 2022.

"Je potrebné, aby z hľadiska strategického plánovania a zároveň zodpovednosti za finančné krytie priorít, malo oveľa silnejšie postavenie vedenie rezortu obrany na čele s ministrom. Generálny štáb je výkonná zložka, je garantom odbornosti, no kľúčová zodpovednosť za danú strategickú verejnú politiku musí byť na ľuďoch z ministerstva obrany,"
poznamenal predseda NKÚ Ľubomír Andrassy.

Úrad poukázal na to, že v oblasti týkajúcej sa rozvoja ozbrojených síl prichádza k zmenám dlhodobých, strednodobých aj krátkodobých plánov bez širšej diskusie. "Priority sa menia, časovo posúvajú, a to spôsobuje problémy aj pri príprave a realizácii projektov," skonštatovali kontrolóri. Zdôraznili potrebu zosúladenia rezortu obrany a Generálneho štábu OS SR.

Za príklad zlého strategického plánovania a riadenia považuje NKÚ napríklad situáciu okolo vojenského areálu Mokraď. Kontrolóri zlyhania identifikovali aj pri obnove vojenského letiska Sliač. Skritizovali okrem iného prenesenie zodpovednosti za prípravu a obstaranie projektu na Agentúru NATO pre podporu a obstarávanie (NSPA). Neprispelo to podľa nich k zrýchleniu procesov, ani k lepšiemu riadeniu či koordinácii všetkých zainteresovaných strán. "Vedenie ministerstva malo využiť agentúru na konzultačno-poradenské služby a nemala sa riešiť cez ňu celá zodpovednosť za riadenie strategickej investície, pričom týmto rozhodnutím stratil rezort, a teda aj štát, priamu kontrolu nad celým procesom realizácie projektu," podotkol Andrassy.

Úrad zároveň upozornil na to, že kontrola odhalila personálnu poddimenzovanosť sekcie majetku a infraštruktúry ministerstva obrany. "Jej materiálno-technické zabezpečenie zároveň neumožňuje využitie moderných prostriedkov komunikácie," doplnil. Kontrolóri tiež informovali, že v súčasnosti v utajenom režime preverujú dodržiavanie zákonných pravidiel v procese darovania vojenského materiálu bezpečnostným a armádnym zložkám na Ukrajine.