Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 20. február 2024Meniny má Lívia
< sekcia Slovensko

NKÚ: ESMO je príkladom plytvania zdrojmi a zlyhania vnútornej kontroly

Budova Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR v Bratislave. Foto: TASR - Martin Baumann

Andrassy upozornil aj na to, že už v rámci štúdie uskutočniteľnosti boli zle nastavené základné parametre národného projektu.

Bratislava 26. mája (TASR) - Elektronický systém monitoringu obvinených a odsúdených osôb (ESMO) preverovali slovenskí kontrolóri po šiestich rokoch od jeho sprevádzkovania druhýkrát. V priemere bol počas tohto obdobia využitý na 10 %. Je príkladom zlyhania vnútornej kontroly a plytvania európskymi a verejnými zdrojmi. Na piatkovej tlačovej konferencii o tom informoval predseda Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR Ľubomír Andrassy.

Deň monitorovania odsúdenej či obvinenej osoby stál štát podľa NKÚ 150 eur. NKÚ tiež skonštatoval, že výdavky na investície, prevádzku a riadenie elektronického monitoringu boli po šiestich rokoch fungovania o 35,6 milióna eur vyššie ako výdavky na odsúdených, ak by nebol elektronický monitoring vôbec implementovaný do praxe. Do projektu išlo celkovo viac ako 50 miliónov eur.

"Toto je príklad, keď nemá byť vyvodzovaná len pracovnoprávna, ale aj trestnoprávna zodpovednosť," povedal Andrassy. Problém vidí aj v tom, že SR nevie udeľovať alternatívne tresty, ktoré od roku 2006 povoľuje nová legislatíva o alternatívnych trestoch. Národný projekt mal pritom vyriešiť aktuálne problémy, ktoré spočívali v absencii elektronických služieb pre oblasť bezpečnosti obyvateľstva, v nízkej miere udeľovania alternatívnych trestov a v dlhodobej nedostatočnej kapacite väzenstva v podmienkach SR.

Andrassy upozornil aj na to, že už v rámci štúdie uskutočniteľnosti boli zle nastavené základné parametre národného projektu. Štúdia totiž podľa Andrassyho nezohľadnila všetky technické špecifiká a nevhodne boli tiež nastavené merateľné ukazovatele.

Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku tiež nemala byť počas šiestich rokoch zásadne menená. Po uskutočnení verejnej súťaže sa však menila štyrikrát. Aj nevhodný výber niektorých zakúpených monitorovacích zariadení a ich nízke využívanie bol dôvod, prečo nebola ekonomická návratnosť projektu dosiahnutá.