< sekcia Slovensko

Novela VŠ okliešťuje akademické slobody, bývalí ministri ju odmietajú

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

K návrhu novely bolo v rámci legislatívneho procesu vznesených celkovo 865 pripomienok. Z toho bolo 503 uplatnených ako zásadných.

Bratislava 26. novembra (TASR) - Pripravovaná novela zákona o vysokých školách (VŠ) z dielne rezortu školstva výrazne okliešťuje akademické slobody a právomoci akademickej samosprávy, ide o zoštátnenie vysokých škôl. Píše sa to v stanovisku bývalých ministrov školstva, pod ktoré sa podpísali Dušan Čaplovič, Martin Fronc a László Szigeti. S novelou zákona nesúhlasia. Súčasného ministra Branislava Gröhlinga (SaS) vyzvali, aby nepresadzoval zmeny obmedzujúce akademické slobody a fungovanie akademickej samosprávy.

"Akademické slobody nie sú samoúčelným zvýhodnením akademickej komunity. Ich zmyslom je vytvoriť prostredie na slobodné šírenie názorov a poznatkov, ktoré umožňuje posúvať hranice ľudského poznania. K akademickým slobodám dospeli už pred stáročiami dokonca spoločnosti, ktoré neboli usporiadané demokraticky, ale hierarchicky," poznamenali.

Súhlasia, že štát z väčšej časti financuje vysoké školstvo prostredníctvom štátneho rozpočtu. Odmietajú však argument, že oklieštenie akademických slobôd preto len sleduje prirodzené oprávnenie rozhodovať o ich použití. Hovoria o zavádzaní, pretože aj v súčasnosti štátne orgány rozhodujú o výške dotácie pre VŠ, jej prerozdelení a cieľoch použitia.

V súvislosti s častou nespokojnosťou s kvalitou vysokoškolského štúdia doplnili, že oklieštenie právomoci akademickej samosprávy zlepšenie negarantuje. "Európsky model vzdelávania je postavený na iných princípoch ako americký model. Preto preberanie niektorých jeho prvkov bez hlbšieho poznania súvislosti je kontraproduktívne," dodali.

Novelu namietajú aj viaceré odborné organizácie. Reprezentácie vysokých škôl – Slovenská rektorská konferencia, Rada vysokých škôl a ŠRVŠ sa zúčastnili aj na rozporovom konaní k novele vysokoškolského zákona a uviedli, že ponecháva neakceptované kľúčové požiadavky vysokých škôl na zachovanie samosprávy a autonómie. K návrhu novely bolo v rámci legislatívneho procesu vznesených celkovo 865 pripomienok. Z toho bolo 503 uplatnených ako zásadných.