Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Slovensko

NRSR posúdi podporu pre slabšie okresy aj špinavých ľudí na staniciach

Na snímke rokovanie parlamentu. Foto: TASR – Štefan Puškáš

Ambíciou vlády je, aby bol zákon o podpore najmenej rozvinutým okresom v parlamente schválený s účinnosťou od 1. decembra tohto roka.

Bratislava 20. septembra (TASR) - Podpora najmenej rozvinutých okresov Slovenska, možnosť vyviesť zo železničnej stanice ľudí v špinavom odeve či možnosť vyvlastniť pozemky pod cestami, dráhami, letiskami, resp. verejnými prístavmi len za peňažnú náhradu. Aj tieto návrhy majú na stole poslanci NR SR v rámci pokračujúcej 54. schôdze NR SR. Všetky spomínané iniciatívy pochádzajú z dielne ministerstva dopravy.

O pomoci slabším okresom sa bude hovoriť už v utorok (22.9.). Ambíciou vlády je, aby bol zákon o podpore najmenej rozvinutým okresom v parlamente schválený s účinnosťou od 1. decembra tohto roka. Vzťahovať sa má minimálne na okresy Rimavská Sobota, Revúca, Kežmarok, Rožňava a Sobrance. "Je vysoký predpoklad, že zákon sa bude vzťahovať aj na Poltár, Sabinov, Vranov nad Topľou, Trebišov, Veľký Krtíš a Gelnicu," uviedol predseda vlády Robert Fico (Smer-SD).

Ak daný okres podľa prognóz prekročí určenú mieru nezamestnanosti, podľa zákona sa automaticky spustia osobitné mechanizmy a programy na podporu zamestnávania, vytvárania nových pracovných miest či podnikania. Aktuálne vláda pracuje s hranicou 20-percentnej nezamestnanosti, ktorá by aktivovala automatické mechanizmy v zmysle zákona. Podľa Fica však môže ísť táto hranica ešte nižšie. "Úmyselne som pomenoval aj ďalšie okresy, ktoré pri najbližších prognózach pravdepodobne nebudú mať nad 20 percent, ale ja nevidím principiálny rozdiel medzi 18 a 20 percentami. Očakávam, že vznikne nejaká dohoda v NR SR, aby sme z tých 20 percent trošku zľavili a išli povedzme na 18 percent. Potom sa ten okruh rozširuje aj o tú druhú skupinu okresov," avizoval Fico.

Návrh novely zákona o dráhach zase znamená, že zo železničných staníc bude možné vyviesť von ľudí, ktorí svojím špinavým odevom či zápachom obmedzujú ostatných cestujúcich. Podľa rezortu dopravy, má toto opatrenie skvalitniť poskytované služby pre cestujúcich. Podobné ustanovenia platia aj v autobusovej doprave, a takýto krok sa zavádza po viacerých sťažnostiach cestujúcej verejnosti.

Novela zákona o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb a o nútenom obmedzení vlastníckeho práva k nim hovorí, že pozemky pod cestami, dráhami, letiskami či verejnými prístavmi bude možné vyvlastniť len za peňažnú náhradu. Kým doteraz inštitút vyvlastnenia opisuje stavebný zákon, po novom bude predmetom samostatného zákona. Podľa návrhu má vyvlastnený nárok na peňažnú náhradu alebo náhradný pozemok či stavbu. Ministerstvo dopravy však v zákone uvádza, že z aplikačnej praxe vyvstala opodstatnená požiadavka riešiť osobitným spôsobom poskytovanie náhrad v prípade vyvlastňovania na účely stavieb ciest, dráh, letísk a verejných prístavov. V týchto prípadoch bude teda možné náhradu za vyvlastnenie nehnuteľnosti poskytnúť výlučne formou peňažných prostriedkov.

Nový stavebný zákon má zase skvalitniť, urýchliť a zvýšiť efektívnosť výstavby na Slovensku. Nová právna norma má po 40 rokoch nahradiť dodnes platnú legislatívu. "Zákon si kladie za cieľ riešiť aj aktuálny celospoločenský problém zníženia úrovne disciplíny vo výstavbe," uvádza rezort v predkladacej správe. Návrh upravuje procesy obstarávania a schvaľovania územných plánov, umiestňovania, ohlasovania a povoľovania stavieb vrátane kolaudácie, odstraňovania stavieb, osobitné oprávnenia stavebného úradu, štátneho stavebného dohľadu a sankcie. Inštitút vyvlastnenia má byť po novom riešený samostatným zákonom.

Ešte pred týmito návrhmi rezortu dopravy sa bude v pléne hovoriť o zákone o rozvojovej spolupráci, ktorý predložilo ministerstvo zahraničných vecí. Podľa právnej normy Slovensko už nebude od januára budúceho roka poskytovať oficiálnu rozvojovú pomoc, ale rozvojovú spoluprácu. Zákon okrem iného vymedzuje subjekty, ktoré sa okrem orgánov verejnej správy budú podieľať na realizácii slovenskej rozvojovej spolupráce. Ide najmä o mimovládne organizácie, podnikateľské subjekty a vedecko-výskumné inštitúcie.