Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 23. máj 2024Meniny má Želmíra
< sekcia Slovensko

Odborári zvážia vládne návrhy, školy si podávajú štrajkovú štafetu

Ilustračné foto Foto: TASR/Lukáš Grinaj
Štrajk učiteľov v Lučenci Foto: TASR/Ján Siman

O tom, či ponuku odborári príjmu, rozhodne mimoriadna rada zväzu, ktorá zasadne v stredu (5.12.) dopoludnia.

Bratislava 4. decembra (TASR) - Minister školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD) a líder školských odborov Pavel Ondek po pondelkovom (3.12.) rokovaní na Úrade vlády prehovorili o návrhoch vlády.

V budúcom roku by tieto návrhy mali školským zamestnancom priniesť zvýšenie hrubých platov o vyše 7,5 percenta. Učiteľ s mesačným platom 780 eur by si tak prilepšil o takmer 60 eur. Okrem toho vláda učiteľom sľubuje napríklad definitívu, t.z. po 25 rokoch v školstve a dovŕšení 55. roku by ich nemohli do dôchodku prepustiť.

O tom, či ponuku odborári príjmu, rozhodne mimoriadna rada zväzu, ktorá zasadne v stredu (5.12.) dopoludnia.

V ten istý deň majú o svojom rozhodnutí rokovať s vládou.

Podľa Čaploviča je vláda ochotná kvôli tomu prerušiť svoje výjazdové rokovanie na Kysuciach.




Štafetový štrajk škôl

Zo štrajku na Spojenej škole na Novohradskej ulici 3. decembra 2012 v Bratislave.
Foto: TASR/Pavel Neubauer
Bratislavské školy aj dnes pokračujú v tzv. štafetovom štrajku. Neučí sa na Spojenej škole Tilgnerova a na Spojenej škole Novohradská, zavretá zostáva aj ZŠ Karloveská. Okrem toho štrajkuje aj Gymnázium Ľ. Štúra v Trenčíne. Školy v Handlovej avizovali, že počkajú, ako budú pokračovať rokovania odborárov s vládou a v prípade, ak sa situácia nebude vyvíjať priaznivo, od štvrtka (6.12.) plánujú znova vstúpiť do štrajku. Okrem toho v stredu (5.12.) popoludní chystajú zamestnanci bratislavských škôl ďalší protest pred Úradom vlády. Zástupcovia 15 bratislavských škôl, ktoré pokračujú v štafetovom štrajku, vyzvali školy na celom Slovensku, aby v stredu zorganizovali podobné protestné zhromaždenia vo svojich mestách.


V Spojenej školeTilgnerova vstúpila do štrajku vyše polovica zamestnancov

Na vyučovanie v Spojenej škole na Tilgnerovej ulici v Bratislave, ktorá sa dnes zapojila do štafetového štrajku, prišlo 82 žiakov z celkového počtu 1007. Štrajkuje 64 percent zamestnancov školy.

Ako oznámila v pondelok (3.12.) rodičom riaditeľka školy Alena Turčanová, škola zabezpečila náhradné činnosti pre žiakov, ktorí nemôžu ostať doma. "Žiadne negatívne reakcie zo strany rodičov v súvislosti so štrajkom sme nezaznamenali," uviedla pre TASR Turčanová. "Naopak, niektorí rodičia, ktorí doviedli deti do školy, sa ešte ospravedlňovali, že si nezabezpečili pre ne opateru."

Náhradné vyučovanie prebieha počas piatich vyučovacích hodín v hlavnej budove školy. O deti sa starajú pedagógovia, ktorí do štrajku nevstúpili. "Väčšina z nich tak urobila z finančných dôvodov, sú však aj takí, ktorí zastávajú názor, že pokiaľ prebieha rokovanie medzi odborármi a vládou, malo by sa počkať až na definitívne stanovisko školských odborov," uviedla Turčanová. Školská jedáleň i školský bufet sú dnes otvorené, vyučovanie pokračuje v stredu 5. decembra v normálnom režime.



Návrh na zvýšenie platov nie je zlý,nejde však iba o platy, tvrdia ľudia zo škôl

Zvýšenie hrubých platov o 7,5 percenta považujú niektorí zo zamestnancov škôl za dobrý kompromis, iným nestačí. Diskusiu vyvoláva aj možnosť presúvať časť mzdového normatívu medzi školami. Takisto pripomínajú, že súčasná diskusia nemôže byť iba o zvýšení platov, ale o budúcnosti školstva a vzdelávania na Slovensku.

Šéf odborovej organizácie na Gymnáziu Ladislava Sáru v Bratislave Slavomír Drahoš si myslí, že tarifné zvýšenie nie je zlý kompromis. "Je to ale na jednotlivých odborových organizáciách, ako sa k tomu postavia," pripomenul. Sľubovanú definitívu pre starších učiteľov Drahoš vníma ako bonus. "Je ale fakt, že toto od vlády nikto nežiadal," dodal.

Zamestnanci Gymnázia Ladislava Sáru v Bratislave považujú ponuku vlády SR za nedostačujúcu a žiadajú Radu Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku, aby naďalej presadzovala pôvodné požiadavky, s ktorými zamestnanci školstva vstúpili do štrajku. "S kompromisom, ktorý ponúkla vláda, sa v žiadnom prípade nestotožňujeme. Absolútne nespĺňa požiadavky, ktoré boli stanovené, a obsahuje návrhy, ktoré sklamali naše očakávania," uviedli v tlačovom vyhlásení zamestnanci gymnázia.

Podľa Tomáša Vargu zo Spojenej školy na Novohradskej ul. je ponuka veľmi relatívna. "Hovorí iba to, že v samosprávach by sa mohli nájsť ďalšie finančné prostriedky, ktoré doteraz nešli do platov zamestnancov školstva, čo by umožnilo navýšiť platy o 2,2 percenta," povedal Varga. Aj on považuje vládny návrh za neadekvátny.

Nové školské odbory (NŠO) schvaľujú ponuku definitívy pre starších učiteľov. Nesúhlasia však s tým, aby časť mzdového normatívu mohli zriaďovatelia presúvať medzi jednotlivými školami. "Financie na školy by mali ísť bez medzičlánkov, priamo zo štátnej pokladnice na účet školy," uviedli NŠO vo svojej tlačovej správe.

Riaditeľka Spojenej školy na Tilgnerovej ulici v bratislavskej Karlovej Vsi Alena Turčanová uviedla, že v boji zamestnancov školstva nejde o percento navýšenia platov a čiastočné vylepšenia, ale o riešenie dlhodobej krízy a nedostatočného financovania školstva na Slovensku. "Chceli by sme, aby sa navŕšenie finančných prostriedkov do školstva riešilo systémovo," uviedla pre TASR Turčanová. Percento HDP, ktoré má ísť do školstva by sa podľa nej malo každoročne zvyšovať tak, aby aspoň postupne dosiahlo šesť percent.

Osobnosti školstva a odbornej verejnosti vo svojej výzve Učiteľ 2020 formulujú svoje názory na základe vízie urobiť učiteľské povolanie atraktívnym pre mladých ľudí. Výzva, pod ktorú sa podpísali napríklad Mária Barancová, prezidentka Slovenskej komory učiteľov, či prezident Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií Pavel Sadloň, uvádza, že cieľom by malo byť zvýšenie priemerného platu učiteľa v porovnaní s platmi iných vysokoškolsky vzdelaných ľudí zo súčasných 45 percent na aspoň 70 percent, čo by v dnešných číslach predstavovalo aspoň 1200 eur. Súčasne sa prihovárajú za optimalizáciu siete škôl. "Zavedením minimálnych veľkostí tried v jednotlivých typoch škôl by bolo možné optimalizovať počet škôl a tried a získať financie na zaplatenie učiteľa."