< sekcia Slovensko

Pandémia ovplyvnila aj činnosti SFÚ, najviac sa dotkla Kina Lumiére

Na archívnej snímke riaditeľ SFÚ Peter Dubecký. Foto: TASR - Jakub Kotian

Dubecký vyzdvihol, že počas prvej vlny pandémie sa podarilo spustiť online projekt Kino doma so zámerom udržať kontakt s komunitou divákov.

Bratislava 13. mája (TASR) - Slovenský filmový ústav (SFÚ) dosiahol aj v roku 2020 zlepšený výsledok hospodárenia v sume 19.756,97 eura. Aj jeho činnosti však ovplyvnila pandémia, ktorá sa najviac dotkla Kina Lumiére, zmenila spôsob prezentácie filmov na domácich i zahraničných podujatiach, naopak, pozitívne ovplyvnila zhodnocovanie práv slovenských filmov. Informoval o tom vo štvrtok na verejnom odpočte generálny riaditeľ SFÚ Peter Dubecký.

Hospodárenie ústavu v "covidovom" roku poznačil pokles tržieb i protipandemické opatrenia spojené so zvýšenými nákladmi na dezinfekciu a hygienické zabezpečenie. Celkové náklady inštitúcie predstavovali 6.338.966,24 eura, najpodstatnejšiu časť z nich tvorili náklady na obnovu audiovizuálneho kultúrneho dedičstva. Celkové výnosy dosiahli sumu vo výške 6.358.723,21 eura aj napriek výpadku tržieb v dôsledku zatvorenia Kina Lumiére. To bolo vlani otvorené 243 dní, z toho väčšinu času v obmedzenom režime, jeho filmy videlo 65.668 divákov vrátane návštevníkov online projekcií v projekte Kino doma. Najnavštevovanejším filmom v kine sa stala kórejská snímka Parazit, zo slovenských snímok najviac divákov zaujal film Sviňa. Dubecký vyzdvihol, že počas prvej vlny pandémie sa podarilo spustiť online projekt Kino doma so zámerom udržať kontakt s komunitou divákov. Virtuálna kinosála premietala vlani 107 dní.

Dubecký podčiarkol, že dlhodobé projekty SFÚ zamerané na obnovu a záchranu audiovizuálneho dedičstva pokračovali v pandemickom roku bez prerušenia. Vlani kompletne obnovili 22 dlhometrážnych hraných filmov, 32 čiernobielych krátkometrážnych a stredometrážnych dokumentov a ďalších 41 farebných a čiernobielych krátkometrážnych a stredometrážnych dokumentárnych filmov, novozaradených do procesu kompletnej laboratórnej obnovy v roku 2020. Úlohy v oblasti ochrany audiovizuálneho dedičstva zabezpečoval filmový archív aj vo finančne krátenom prioritnom projekte Zákonný depozitár, vlani prešlo kompletnou odbornou kontrolou a ošetrením 90.488 metrov filmových materiálov.

V národnom projekte Digitálna audiovízia zdigitalizoval SFÚ 70 filmových objektov. Dubecký zároveň konštatoval, že záujem televízií a VoD platforiem o filmy zo zbierok SFÚ prekonal očakávania. "Rok 2020 bol asi najúspešnejším rokom v licencovaní slovenských filmov, ktoré 'copywritovo' spadajú pod filmový ústav," uviedol pre TASR šéf SFÚ, ktorý vlani uzatvoril podstatne viac licenčných zmlúv v porovnaní s predchádzajúcimi obdobiami. Celkovo nadobudli účinnosť licenčné zmluvy na televízne šírenie audiovizuálnych diel k 203 hraným filmom, 28 dokumentom a 201 týždenníkom Týždeň vo filme. Najsledovanejšími filmami zo zbierok SFÚ v slovenských a českých televíziách sa podľa ratingu v roku 2020 stali dlhodobo úspešné tituly Pacho, hybský zbojník (1975) Martina Ťapáka, Perinbaba (1985) Juraja Jakubiska a Kráľ Drozdia brada (1984) Miloslava Luthera.

V projekte informačného systému audiovizuálneho dedičstva SK Cinema pokračoval nárast počtu nových záznamov na 624.799. V minulom roku stúpol aj počet vyhľadávaní v databázach projektu na jeho webstránke skcinema.sk

V oblasti knižnej produkcie SFÚ vlani vydal napríklad monografiu filozofky a estetičky Romany Javorčekovej Čas na priestor súkromia a priestor verejnosti, venovanú rozsiahlej tvorbe českej dokumentaristky Heleny Třeštíkovej. V DVD a blu-ray produkcii boli zásadnými počinmi blu-ray kolekcia Elo Havetta Collection a vydanie na DVD i blu-ray nosičoch filmu Obchod na korze (1965) Jána Kadára a Elmara Klosa.

Správa o činnosti a hospodárení SFÚ za rok 2020 je dostupná na www.sfu.sk.