Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Slovensko

Pellegrini: Mali by sme sa snažiť, aby Hodvábna cesta išla aj cez SR

Na archívnej snímke Peter Pellegrini. Foto: TASR - Adriána Hudecová

Zdôrazňuje, že SR sa dlhodobo snaží mať s Čínou štandardné vzťahy a v súčasnosti je vo vzťahu k nej dôležité dokončiť proces certifikovania slovenských potravín, aby ich mohlo vyvážať do Číny.

Peking 24. októbra (TASR) - Slovensko by sa malo snažiť, aby projekt novej Hodvábnej cesty prechádzal aj cez jeho územie, uviedol pre TASR pred niekoľkými dňami predseda vlády Peter Pellegrini. Zdôrazňuje, že Slovensko sa dlhodobo snaží mať s Čínou štandardné vzťahy a v súčasnosti je preň vo vzťahu k tejto veľmoci dôležité dokončiť proces certifikovania slovenských potravín, aby ich mohlo vyvážať do Číny.

"Pre Slovensko je vo vzťahu k Číne dôležité dokončiť proces certifikovania našich potravinárskych výrobkov, aby sme mohli vyvážať na čínsky trh naše mliečne a mäsové výrobky, o ktoré je tam veľký záujem," povedal premiér.

Poukázal, že Slovensko je i krajinou tranzitu ropy a plynu a bol by rád, keby "zostalo aj tepnou pre tranzit tovarov". Spomína projekt novej Hodvábnej cesty.

"Obchodná výmena medzi východom a západom je veľmi dynamická, naberá na intenzite, dochádza k presunu dopravy z kontajnerovej lodnej dopravy na železničnú. Hovoríme o veľkom projekte Hodvábnej cesty a tu by sme mali robiť všetko pre to, aby do toho Slovensko prispelo nielen administratívnymi úkonmi, ale aj fyzicky tým, že Hodvábna cesta bude prechádzať slovenským územím," priblížil Pellegrini, podľa ktorého by z toho mohlo Slovensko mať benefit napríklad vznikom logistických centier.

Hodvábnu cestu nie je podľa premiéra správne vnímať ako jednosmernú, teda že by tovary prúdili len z východu do Európskej únie. "Rovnakým spôsobom je prognózované, že výrazne môže vzrásť aj vývoz tovarov z EÚ smerom na východné trhy. Projekt Hodvábnej cesty by sme preto mali vnímať obojsmerne, teda nielen zvýšiť dovoz tovaru z východu k nám, ale aj otvoriť si tak cesty na jednoduchší dovoz tovaru tam. To by malo byť aj naším záujmom a jednou z našich podmienok pokračovať v tomto projekte," doplnil premiér.

O obchodných slovensko-čínskych vzťahoch hovoril šéf kabinetu na nedávnom rokovaní parlamentného výboru pre európske záležitosti. Tému otvoril predseda výboru Ľuboš Blaha (Smer-SD), podľa ktorého by sa Slovensko malo viac snažiť o spoluprácu s Čínou. Táto veľmoc podľa jeho slov predstavuje "obrovské možnosti".

Problematikou novej Hodvábnej cesty by sa mala zaoberať aj konferencia, ktorá sa má na prelome októbra a novembra konať v čínskej provincii Chaj-nan.

Čína predstavila svoj projekt novej Hodvábnej cesty v roku 2013. Jeho cieľom je prepojenie Číny na pevnine aj na mori s krajinami v juhovýchodnej Ázii, Strednej Ázii na Blízkom východe, v Európe a Afrike. Presnejšie by mala spojiť 65 krajín s približne 4,4 miliardami obyvateľov, ktoré sa podieľajú zhruba na 40 percentách výkonu globálnej ekonomiky.

Poslanci: Nová Hodvábna cesta by SR pomohla, Cséfalvayová varuje pred rizikami


Projekt novej Hodvábnej cesty by mohol Slovensku pomôcť, zhodujú sa viacerí poslanci z parlamentného výboru pre európske záležitosti. Hovoria, že by bolo dobré, keby projekt išiel cez Slovensko. Šéfka zahraničného výboru NRSR Katarína Cséfalvayová z Mosta-Híd upozorňuje na možné riziká.

"Čína je ekonomická veľmoc. Majú obrovské prostriedky na investície, rozbiehajúci sa projekt modernej Hodvábnej cesty. To sú infraštrukturálne projekty, ktoré smerujú až do Európy, a kde by Slovensko - v prípade, že by na tom participovalo - mohlo obrovsky narásť, mohli by sme z toho ťažiť," povedal pre TASR predseda európskeho výboru Ľuboš Blaha (Smer-SD), podľa ktorého by bolo rozumné, aby sa Slovensko orientovalo nielen na západných partnerov, ale aj na Čínu a Rusko.

Podobný názor má aj Jaroslav Paška zo SNS. "Pozícia Slovenska je jasná, máme záujem na obchodnej spolupráci medzi východom a západom. Je nám jasné, že čím viac transportu prejde cez Slovensko, tým väčšie efekty z toho bude naša krajina mať," uviedol pre TASR s tým, že snahy o spoluprácu medzi východom a západom nemajú za cieľ meniť európsku politiku. Je to podľa neho o rozvoji nášho regiónu.

V súvislosti s projektom novej Hodvábnej cesty povedal, že sa usilujeme, aby aj Európska únia mala záujem na jej vybudovaní. "A aby, ak sa na tom zhodneme, prechádzala táto cesta cez slovenské územie," doplnil Paška.

Cséfalvayová hovorí v prípade slovensko-čínskych obchodných a hospodárskych vzťahoch o veľkom potenciáli. Pri projekte novej Hodvábnej cesty je však opatrná. "Treba si dať pozor, aby projekt Hodvábnej cesty a formát 16+1 (krajiny strednej a východnej Európy a Číny) nebol viac politickým projektom zvyšovania čínskeho vplyvu v Európe než práve ekonomickým," zdôraznila.

Poukázala na politické stretnutia, ktoré bývajú súčasne s hospodárskym aktivitami v rámci témy Hodvábnej cesty. "Zaujímavé je, že Čína ako organizátor podujatí dáva špecifický dôraz na štáty z formátu 16+1, ktoré sú členmi EÚ. Môže sa to zdať ako noha vo dverách v EÚ a je otázne, ako sa to ďalej vyvinie. Či to bude viac o hospodárskom, alebo politickom vplyve," doplnila.

Martin Klus zo SaS považuje za dôležité, aby malo Slovensko s Čínou dobré vzťahy a diskutovali spolu, keďže je to jedna z veľmocí. "Existuje formát 16+1, kde patríme k najpasívnejším členom. Možno tam niekde by sme mohli začať. Bilaterálna spolupráca je veľmi dôležitá. Robia sa dohody aj s menšími krajinami a Slovensko v tomto trochu zaostáva," podotkol. V súvislosti s projektom novej Hodvábnej cesty uviedol, že vždy bude vítať globálny obchod a podľa možností obchod bez hraníc a ciel.

Osobitné spravodajkyne TASR Viera Kulichová a Monika Himpánová