Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 17. jún 2024Meniny má Adolf
< sekcia Slovensko

Podľa Amnesty sa na Slovensku porušujú práva rómskych detí

Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván

Vláda SR totiž nepodnikla v roku 2011 žiadne kroky na to, aby odstránila segregované vzdelávanie rómskych detí.

Bratislava 24. mája (TASR) – Na Slovensku dochádza aj naďalej k porušovaniu práva na vzdelanie rómskych detí. Vláda SR totiž nepodnikla v roku 2011 žiadne kroky na to, aby odstránila segregované vzdelávanie rómskych detí. Vyplýva to z Výročnej správy Amnesty International (AI) za rok 2011, ktorú organizácia dnes zverejnila.

"Správa Amnesty International za rok 2011 hovorí, že vláda neprijala žiadne konkrétne kroky, aby sa odstránilo segregované vzdelávanie na Slovensku," konštatovala Martina Mazúrová z Amnesty International Slovensko. To potvrdil podľa jej slov aj Výbor OSN pre ľudské práva, ktorý Slovensko za segregáciu kritizoval.

Minulý rok pritom vydal súd na Slovensku prvýkrát rozsudok vo veci segregácie rómskych detí. Bolo to v prípade školy v Šarišských Michaľanoch. "Nie je to však jediný prípad. Rovnako ako AI aj ostatné mimovládne organizácie alebo rôzne inštitúcie monitorujúce ľudské práva tvrdia, že na Slovensku je systematicky porušované právo rómskych detí na vzdelanie," uviedla Mazúrová.

Buď sú rómske deti zaraďované do čisto segregovaných tried či škôl, alebo sú umiestňované do špeciálnych tried pre deti s mentálnym postihnutím, aj keď žiadnym postihnutím netrpia. Podľa údajov Rómskeho vzdelávacieho fondu, vyplývajúcich z jeho výskumu, je 85 % žiakov a žiačok v špeciálnych triedach pre deti s mentálnym postihnutím rómskych. V špeciálnych školách na celom Slovensku je to 65 % detí. "Je to veľmi vysoké číslo, keď si uvedomíme, že rómska populácia tvorí na Slovensku 10 % z celkovej populácie," dodala Mazúrová.

Tu bude player


Napriek tomu, že si minulá vláda stanovila vo vládnom programe, že odstráni segregované vzdelávanie, nespravila tak. Súčasná vláda si to však v programe ani nestanovila. Práve naopak, uvažuje o zavádzaní internátnych škôl. "Táto vláda si nestanovila v programovom vyhlásení, že chce odstrániť segregáciu, ale naopak, chce ísť cestou internátnych škôl, čo je opak inkluzívneho vzdelávania a je to tiež určitý druh segregovaného vzdelávania," upozornila Mazúrová.

Amnesty International hodnotila vo svojej v poradí 50. výročnej správe stav ľudských práv v 155 štátoch a územiach sveta za rok 2011.