Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Slovensko

PODVODNÍCI OPÄŤ ÚTOČIA: Narábajte so svojimi údajmi opatrne

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Polícia opätovne upozorňuje, aby občania v prípade podozrivých telefonátov neposkytovali žiadne zo svojich autentifikačných a verifikačných údajov k bankovým službám či produktom.

Bratislava 1. decembra (TASR) - Bratislavská polícia opätovne upozorňuje občanov, aby nenaleteli podvodníkom, a to ako pri telefonickej, tak internetovej komunikácii. Pripomína to aj v súvislosti s množiacimi sa prípadmi podvodníkov. Za jeden deň bolo nahlásených 11 prípadov, keď sa podvodníci snažili dostať k prihlasovacím údajom do internet bankingu a údajom od bankových účtov. V niektorých prípadoch občania tieto údaje, prípadne peniaze opäť poskytli. TASR o tom informoval bratislavský krajský policajný hovorca Michal Szeiff.

V jednom z prípadov vylákal podvodník od občana prihlasovacie údaje pod zámienkou investovania do kryptomien, občan takto prišiel o 17.000 eur. Čiastočne naletela aj Bratislavčanka, ktorá uverila osobe vydávajúcej sa za amerického vojaka s menom Edelman Kingston Churchill. Komunikovala s ním niekoľko mesiacov cez sociálnu sieť, muž od nej vylákal 1615 eur, údajne na colný poplatok. Následne si mal od nej vypýtať aj 9000 eur, ktoré už žena nezaplatila a kontaktovala políciu.

"Podvodníci reagovali aj na občanov, ktorí predávali rôzne predmety prostredníctvom inzertných portálov. Po nadviazaní kontaktu s predávajúcimi im podvodníci poslali emailom odkaz, po kliknutí na neho mali občania zadať údaje k svojim platobným kartám, alebo zaplatiť poplatok. Občania v týchto prípadoch zaplatili 365 eur, ďalší dvaja občania tieto prípady nahlásili na polícii," priblížil Szeiff.

Obozretnejší bol občan, ktorému volal neznámy muž, ktorý sa predstavil ako pracovník okresného riaditeľstva polície a uviedol, že jeho platobná karta bola zneužitá. Mala z nej byť vybratá finančná hotovosť vo výške 10.000 eur. Muž telefonát zrušil a zavolal políciu. Nešlo o jediný prípad, keď sa podvodníci vydávali za pracovníkov polície. Podvodníkovi nenaletela ani seniorka, ktorú kontaktoval neznámy muž s ruským prízvukom. Povedal jej, že jej účet bol napadnutý, zisťoval, koľko peňazí má na účte, keďže údajne sedí s riaditeľom banky a zaujímal sa, či je ochotná vziať si pôžičku. Seniorka telefonát hneď zrušila a kontaktovala políciu.

Polícia opätovne upozorňuje, aby občania v prípade takýchto telefonátov neposkytovali žiadne zo svojich autentifikačných a verifikačných údajov k bankovým službám či produktom. Pripomína, že banka nikdy nežiada obdobné údaje od klienta telefonicky, fakultatívne vyžaduje iba osobné údaje pre identifikáciu klienta, avšak nikdy nie konkrétny údaj ku konkrétnej službe či produktu. Ak sa neznáma osoba domáha telefonicky údajov k platobným kartám a údajov k službe internet banking alebo prihlasovacích údajov a hesla, polícia radí, aby ich občania neposkytovali. "Polícia nikdy nekontaktuje občanov s otázkami týkajúcich sa ich bankových transakcií," doplnil Szeiff.