Spôsob preukazovania bezúhonnosti sa má robiť prostredníctvom odpisu registra trestov.
Autor TASR
Bratislava 1. januára (TASR) – Pri odvolávaní komisára pre deti a tiež komisára pre osoby so zdravotným postihnutím platia nové pravidlá. Po novom ich je možné odvolať aj v prípade porušovania zákona či medzinárodných zmlúv. Účinnosť nadobudla novela zákona o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím.
Možnosť odvolať komisára pre deti a komisára pre osoby so zdravotným postihnutím má Národná rada (NR) SR po novom vtedy, ak nevykonávajú funkciu komisára viac ako šesť po sebe nasledujúcich mesiacov alebo ak porušujú zákony a medzinárodné zmluvy, ktorými je SR viazaná. Porušovanie zákonov alebo medzinárodných zmlúv by malo mať súvis s výkonom funkcie komisára.
Rovnako môže NR SR komisára odvolať aj vtedy, ak koná spôsobom, ktorý vzbudzuje dôvodné pochybnosti o jeho nezávislosti alebo nestrannosti pri výkone funkcie komisára.
Návrh príslušného parlamentného výboru na odvolanie komisára musí byť podľa novej legislatívy odôvodnený, aby rozhodnutie o odvolaní komisára nebolo svojvoľné a aby ho bolo možné preskúmať prostredníctvom ústavnej sťažnosti.
Pred rozhodnutím výboru o návrhu na odvolanie má komisár možnosť vyjadriť sa na schôdzi výboru. Takisto sa bude môcť vyjadriť aj na schôdzi NR SR, a to pred rozhodnutím parlamentu o návrhu na jeho odvolanie.
Právna úprava tiež stanovuje prísnejšie podmienky preukazovania bezúhonnosti kandidátov na komisára pre deti a komisára pre osoby so zdravotným postihnutím, a to podobne, ako je to pri preukazovaní bezúhonnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca. Spôsob preukazovania bezúhonnosti sa má robiť prostredníctvom odpisu registra trestov.
Možnosť odvolať komisára pre deti a komisára pre osoby so zdravotným postihnutím má Národná rada (NR) SR po novom vtedy, ak nevykonávajú funkciu komisára viac ako šesť po sebe nasledujúcich mesiacov alebo ak porušujú zákony a medzinárodné zmluvy, ktorými je SR viazaná. Porušovanie zákonov alebo medzinárodných zmlúv by malo mať súvis s výkonom funkcie komisára.
Rovnako môže NR SR komisára odvolať aj vtedy, ak koná spôsobom, ktorý vzbudzuje dôvodné pochybnosti o jeho nezávislosti alebo nestrannosti pri výkone funkcie komisára.
Návrh príslušného parlamentného výboru na odvolanie komisára musí byť podľa novej legislatívy odôvodnený, aby rozhodnutie o odvolaní komisára nebolo svojvoľné a aby ho bolo možné preskúmať prostredníctvom ústavnej sťažnosti.
Pred rozhodnutím výboru o návrhu na odvolanie má komisár možnosť vyjadriť sa na schôdzi výboru. Takisto sa bude môcť vyjadriť aj na schôdzi NR SR, a to pred rozhodnutím parlamentu o návrhu na jeho odvolanie.
Právna úprava tiež stanovuje prísnejšie podmienky preukazovania bezúhonnosti kandidátov na komisára pre deti a komisára pre osoby so zdravotným postihnutím, a to podobne, ako je to pri preukazovaní bezúhonnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca. Spôsob preukazovania bezúhonnosti sa má robiť prostredníctvom odpisu registra trestov.