< sekcia Slovensko

Prieskum: Učitelia sú vyčerpaní, mnohí uvažujú o zmene profesie

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Učitelia uviedli, že najväčším zdrojom stresu je pre nich nedostatok uznania a slabé vnímanie profesie učiteľa spoločnosťou.

Bratislava 7. júna (TASR) - Učitelia sa cítia vyčerpaní, prežívajú stres a takmer polovica uvažovala o odchode z profesie. Až 66 percent učiteľov zažíva v poslednom školskom roku viac stresu ako po iné roky. Vyplýva to z prieskumu Inštitútu duševného zdravia a pozitívnej edukácie Konvalinka na tému duševného zdravia a wellbeingu slovenských učiteľov. TASR o tom informovala Zuzana Gránska z inštitútu.

Až 95 percent učiteľov vo svojej práci pociťuje stres v nejakej intenzite. Strednú mieru stresu uviedlo 40 percent a 20 percent vníma vo svojej práci vysokú mieru stresu. Zlé prežívanie sa podľa odpovedí pedagógov odzrkadlilo na ich psychickom aj fyzickom zdraví. Až 89 percent učiteľov na sebe v tomto školskom roku pozorovalo niektoré psychosomatické príznaky. Polovicu z nich trápia problémy so spánkom, 40 percent bolesť hlavy, viac ako 30 percent učiteľov bojuje s náladovosťou, zabúdaním a problémami so sústredením. Takmer 20 percent bojuje aj s vážnymi záchvatmi úzkosti. Takmer 60 percent učiteľov uvádza, že sa cítilo v tomto období vyčerpane. Len 11 percent učiteľov uvádza, že nebadalo na sebe žiadne negatívne fyzické príznaky a cíti sa dobre. "Tieto zistenia nemôžeme prehliadať. Pracovať dlhodobo pod stresom je nesmierne vyčerpávajúce. Je potrebné, aby sme učiteľom vytvorili lepšie podmienky na učenie a spokojnosť v ich profesii," uviedla školská psychologička Kornélia Ďuríková.

Učitelia uviedli, že najväčším zdrojom stresu je pre nich nedostatok uznania a slabé vnímanie profesie učiteľa spoločnosťou. Takmer 35 percent učiteľov uviedlo, že za zdroj stresu považuje komunikáciu s rodičmi. K zdrojom stresu patrí aj platové ohodnotenie. To je zdrojom stresu pre 14 percent učiteľov.

Ilustračná snímka.
Foto: TASR/AP


Podľa vyjadrení učiteľov najnegatívnejší dosah na ich duševné zdravie mali počas aktuálneho školského roka neustále zmeny pravidiel fungovania škôl. Druhou najsilnejšou skutočnosťou bolo prekrývanie pracovného a súkromného prostredia. Významným sa ukázalo aj správanie žiakov počas dištančného vzdelávania, ktoré uviedlo 30 percent učiteľov.

Takmer polovica učiteľov zvažovala počas tohto školského roka odchod z profesie. "Dlhodobý stres, nespokojnosť v práci či túžba učiteľov robiť niečo iné je zlým signálom pri snahe zlepšiť vzdelávanie v slovenských školách. Už dlhé roky sa snažíme reformovať školstvo. Stále hľadáme niečo prelomové, nejaký 'svätý grál', ktorý nám zachráni a zmení školstvo. No akoby sme zabúdali na to podstatné, na spokojnosť učiteľov," upozornila Ďuríková. Prieskum ukázal, že tí učitelia, ktorí tento školský rok uvažovali nad odchodom z profesie, tak uvažovali preto, lebo im prekážajú neustále zmeny v školstve, cítia sa vyčerpane, pracovne preťažení alebo vnímajú veľa administratívy.

Do prieskumu sa od 15. marca do 15. apríla zapojilo 1756 učiteľov z celého Slovenska. Na otázky prieskumu odpovedali učitelia materských, základných i stredných škôl, základných umeleckých škôl, špeciálni pedagógovia a riaditelia škôl.