Bratislava 9. decembra (TASR) - Rozvíjanie občianskych kompetencií u žiakov gymnázií má značné rezervy, a to najmä v oblasti podpory argumentačných zručností pri obhajobe vlastného názoru napríklad v diskusii. Vyplýva to zo správy o stave a úrovni výchovy a vzdelávania za školský rok 2024/2025. Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) posudzovala v rámci kontrol aj úroveň rozvíjania kompetencií na 11 gymnáziách.
„Občianske kompetencie žiaci preukázali len na priemernej úrovni s najnižším hodnotením. Prejavený potenciál a schopnosť vyjadriť na vyučovaní vlastný názor učitelia nepodporovali v požadovanej miere. Žiaci zväčša svoje názory alebo postoje vyjadrili bez dôrazu na ich obhájenie s využitím vhodnej a relevantnej podpornej argumentácie z rôznych zdrojov,“ uviedli školskí inšpektori v správe s tým, že rozvoj občianskych kompetencií bol najslabšou stránkou výchovno-vzdelávacieho procesu na sledovaných gymnáziách.
Pozitívnou stránkou v tejto súvislosti bola pokojná a rešpektujúca klíma na vyučovaní. Žiaci sa podľa ŠŠI zapájali do výchovno-vzdelávacieho procesu, navzájom sa podporovali a akceptovali. Pri rozvoji tejto kompetencie sa podľa inšpektorov odzrkadlil vplyv nadobúdania faktických poznatkov v neprospech rozvoja samostatného myslenia a rozvíjania hodnotiacich úsudkov. Nedostatky boli identifikované i v pomerne nízkej frekvencii ako príležitostí vyjadriť svoju mienku a postoj, tak aj možností posudzovať názory a postoje spolužiakov. „Ak žiakom bola poskytnutá táto možnosť, vedeli vyjadriť svoj názor, často im však chýbala hlbšia argumentácia a obhajoba stanoviska alebo absentovala aj schopnosť posúdiť stanoviská iných. Na niektorých hodinách mali žiaci možnosť vyjadriť svoje názory na aktuálne spoločenské témy,“ priblížili inšpektori.
Z posúdenia úrovne rozvíjania jednotlivých sledovaných kompetencií na gymnáziách tiež vyplynulo, že v najväčšej miere boli rozvíjané komunikačné kompetencie, a to na dobrej úrovni. Ostatné kompetencie vrátane poznávacích boli rozvíjané na úrovni priemernej.