< sekcia Slovensko

SaS: Premiér nemá zasahovať do prípravy programu rozvoja vzdelávania

Na snímke predseda vlády Robert Fico. Foto: TASR/Dano Veselský

K školstvu by sa mal vyjadrovať len minister. On je zodpovedný za riadenie a výsledky rezortu, vyhlásil poslanec Branislav Gröhling z SaS.

Bratislava 1. decembra (TASR) - Vzdelanie by si mali deti a ich rodičia vyberať sami, pričom by mali mať informácie o tom, ktoré odbory sa oplatí študovať. Premiér im vzdelanie diktovať nemá, rovnako ako nemá zasahovať do prípravy Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania. Ten má byť podľa SaS v kompetencii ministra, a nie premiéra. Myslí si to SaS, ktorá kritizuje vyjadrenia premiéra Roberta Fica k školstvu.

"K školstvu by sa mal vyjadrovať len minister. On je zodpovedný za riadenie a výsledky rezortu," vyhlásil poslanec Branislav Gröhling z SaS. Pripomenul, že minister školstva Peter Plavčan (nom. SNS) avizoval prípravu najväčšej reformy školstva za posledných 25 rokov. Predstavil aj tézy, teraz prebiehajú konzultácie. SaS je podľa Gröhlinga pripravená podporiť myšlienky v národnom programe, ktoré sú inšpirované programom SaS.

SaS podľa Gröhlinga očakávala, že finálny dokument príde na budúci rok. Ficovo vyhlásenie a reálne kroky, ktoré prídu od januára, sú podľa Gröhlinga v rozpore s pripravovaným dokumentom. "Vyjadrenia premiéra popreli prácu a myšlienky všetkých odborníkov, ktorí sa projektu niekoľko mesiacov venovali," dodal Gröhling a pripomenul Ficove slová.

"VÚC nechcú prispôsobiť stredné školy potrebám trhu, tak im to musí nariadiť štát. Štát teda zistí od zamestnávateľov, akých absolventov potrebuje, príkazom nariadi, koľko ich potrebujeme, v akej kvalite, a potom ich budeme pripravovať pre vybraté firmy alebo vybratých podnikateľov," citoval Gröhling, ktorý sa pýta ministra Plavčana, či s Ficovým vyjadrením súhlasí.

Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania rieši štyri kľúčové oblasti, a to kvalitné vzdelávanie dostupné pre všetkých, postavenie a fungovanie učiteľov, odborné vzdelávanie a financovanie i riadenie školstva.

V rámci programu sa napríklad navrhuje, aby sa zmenila rola učiteľa. Pedagóg by po novom nemal byť pre žiakov len sprostredkovateľom poznatkov, ale aj sprievodcom v procese učenia sa. Zmenou by malo prejsť aj kontinuálne vzdelávanie učiteľov, ktoré by už nemalo byť prepojené s ich finančným odmeňovaním prostredníctvom kreditových príplatkov tak, ako je to v súčasnosti. Desaťročnú povinnú školskú dochádzku má nahradiť povinné vzdelávanie, ktoré bude trvať 12 rokov. Deti tak začnú s povinným vzdelávaním už v piatom roku života a skončia ako 17-ročné. Po novom by malo do prvého stupňa patriť prvých päť ročníkov a do druhého zvyšné štyri ročníky.