Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Slovensko

Medzi Sviatkom Všetkých svätých a Pamiatkou zosnulých sa nerozlišuje

Cintorín v Martine, archívne foto Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Na Slovensku sú dnes obidva sviatky vnímané tak v mestách, ako i na dedinách ako pamiatky zosnulých predkov.


Bratislava 31. októbra (TASR) - Hoci Sviatok Všetkých svätých a Pamiatka zosnulých sú špecificky určené na pripomenutie iných udalostí a súvislostí, mnohí občania tento rozdiel nerozlišujú. Pre TASR to skonštatovala Katarína Popelková z Ústavu etnológie a sociálnej antropológie Slovenskej akadémie vied (SAV).

"Na základe etnologických výskumov a pozorovaní možno povedať, že na Slovensku sú dnes obidva sviatky vnímané tak v mestách, ako i na dedinách ako pamiatky zosnulých predkov. Obdobie prelomu októbra a novembra sa v ľudovom jazyku označuje ako dušičkové obdobie," povedala Popelková.

Priblížila, že podľa najnovších etnologických výskumov sa symbolické roviny tohto obdobia roka v 21. storočí viditeľne rozširujú. "Je to nielen preto, že svoj kresťanský a sekulárny význam si stále udržiavajú obidva opísané sviatky, a že 31. október je na Slovensku pamätným dňom nazvaným ako Pamiatka reformácie. Je to tiež vďaka udomácneniu sa sviatku Halloween, spojeného s predvečerom Sviatku Všetkých svätých," vysvetlila Popelková.

Pokračovala, že hoci je reformácia a jej pripomínanie už niekoľko storočí súčasťou historickej tradície obyvateľov Slovenska, väčšina z nich v súčasnosti 31. október spája na prvom mieste s Halloweenom, ktorého obľuba sa opiera o masovú globálnu popkultúru a komerciu.

"Halloween s vlastnými zvykmi a sviatočnou praxou - maskovaná zábava inšpirovaná predstavou prítomnosti strašidelných duchov, výzdoba verejného priestoru a domácností vyrezanými tekvicami, usporadúvanie večierkov a pod., ktoré neboli v 20. storočí u nás rozšírené, voľne nadviazal a rozšíril domácu tradíciu vyrezávania tekvicových svetlonosov a lampiónových sprievodov a jeho oslavovanie sa stalo súčasťou obdobia spomienkových dní," zhrnula Popelková.

Ozrejmila, že v polovici druhého desaťročia 21. storočia sa na Slovensku z iniciatívy katolíckej cirkvi ako protiváha sviatku Halloween v období na prelome októbra a novembra objavili podujatia nazvané Plesy svätých. "V predvečer Sviatku Všetkých svätých ich pre deti organizujú kresťanské občianske združenia a farnosti. Ide o karnevaly, na ktorých majú deti masky, predstavujúce svätcov," doplnila.

Poukázala tiež na to, že najznámejší symbol Halloweenu – oranžová tekvica s vyrezanými otvormi v podobe očí, nosa a úst, prípadne osvetlená sviečkou vloženou dovnútra – sa začína u nás objavovať aj vo výzdobe hrobov. "Čo dokladá voľné prelínanie nielen termínov, ale i obsahov a spôsobov prežívania spomenutých sviatkov," uzavrela Popelková.