Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 20. máj 2024Meniny má Bernard
< sekcia Slovensko

Výsledky deviatakov v monitore tento rok najviac odrážali ich známky

Ilustračné foto. Foto: TASR/František Iván

Rovnako sa v tohtoročnom monitore vyskytli v matematike takmer tri percentá jednotkárov, ktorí dosiahli úspešnosť v teste menšiu ako 50 percent.

Bratislava 5. mája (TASR) – Výsledky deviatackého testovania tento rok v porovnaní s minulosťou najviac odrážali známky, ktoré mali žiaci z matematiky či slovenčiny na vysvedčení. Aj tentoraz sa však vyskytli štvorkári, ktorí dosiahli viac ako 90 percent, a naopak jednotkári, ktorí z testov mali menej ako 50 percent.

„V matematike v Testovaní 9-2013 sme identifikovali 0,6 percenta štvorkárov, ktorí mali v teste úspešnosť nad 90 percent. Vlani ich bolo 0,9 percenta. Interpretujeme si to ako ukazovateľ neférového postupu počas testovania a pravdepodobnej nedovolenej spolupráce týchto žiakov počas písania testu,“ povedala pre TASR Romana Kanovská, riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM), ktorý testovanie zastrešuje. Ústav vie presne určiť, o ktorých žiakov išlo, a preto tak ako minulý rok „podozrivé“ školy a triedy odporučí na kontrolu Štátnej školskej inšpekcii (ŠŠI).

Rovnako sa v tohtoročnom monitore vyskytli v matematike takmer tri percentá jednotkárov, ktorí dosiahli úspešnosť v teste menšiu ako 50 percent. Kanovská hovorí, že sa pod to mohol podpísať stres z testovania, ktorý ovplyvnil ich koncentráciu. „Avšak s veľkou pravdepodobnosťou ide o jav, keď sa pod interné hodnotenie žiaka podpisuje subjektívne a výrazne lepšie vnímanie žiaka učiteľom čiže subjektivita hodnotenia učiteľom,“ dodala Kanovská.

NÚCEM poslal v prípade škôl s podozrivými výsledkami podnet ŠŠI, ktorá začiatkom tohto školského roka urobila hĺbkovú kontrolu dokumentácie týkajúcej sa minuloročného monitoru. „V niektorých prípadoch inšpekcia priamo potvrdila naše podozrenia. Zistila napríklad dopísanie správnej odpovede do originálu odpoveďového hárka, čo bolo v rozpore s jeho kópiou, alebo našla prázdne papiere žiaka s pomocnými výpočtami, ktorý však dosiahol vysokú úspešnosť v teste,“ dodala Kanovská.

Vo všetkých prípadoch podľa nej inšpekcia nariadila školám opatrenia a zistenia konzultovala aj so zriaďovateľom školy. Riaditeľ školy podľa Kanovskej nesie priamu zodpovednosť za férovosť a objektívnosť testovania na svojej škole. „V tomto školskom roku bola počas Testovania 9-2013 ŠŠI na 103 základných školách, niektoré z nich sme na základe našich zistení priamo inšpekcii odporučili,“ povedala.

Priemerná úspešnosť testu z matematiky dosiahla tento rok 60,07 percenta, pričom rozdiel medzi dievčatami a chlapcami nebol štatisticky významný. V teste zo slovenského jazyka, ktorý písalo takmer 39.000 žiakov, bola priemerná úspešnosť 67,51 percenta, takže v tomto roku bola slovenčina úspešnejšia ako matematika. V tomto hodnotení boli dievčatá mierne lepšie ako chlapci.