< sekcia Slovensko

Slováci vyvinuli platformu pre komunikáciu lekára a pacienta

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Platforma má nahradiť návštevu lekára napríklad pri opakovanom predpise dlhodobo užívaného lieku alebo pri vystavení niektorých tlačív a potvrdení.

Bratislava 1. júla (TASR) - Slováci vyvinuli zdravotnícku platformu Hilbi pre komunikáciu lekára a pacienta. Podľa tvorcov zlepšuje manažment pacienta na diaľku počas liečby aj pre potreby prevencie. Aplikácia je už dostupná, jej funkcie však budú ďalej dotvárať na základe skúseností lekárov. Na stredajšej tlačovej konferencii projekt predstavili CEO Hilbi Patrik Kmeč, medicínsky líder Ladislav Pázstor a ďalší členovia tímu.

"Dnes žijeme v období technológií, ako je Facebook, Instagram, WhatsApp, ale v zdravotníctve žiadna takáto technológia neexistuje," zdôvodnil Kmeč. Aplikácia má podľa neho umožniť online výmenu informácií medzi lekárom a jeho pacientom, aby sa lekár mohol na základe dát rozhodovať, ponúknuť personalizovanú liečbu a reagovať na zmeny stavu pacienta v čase.

Pázstor vysvetlil, že aplikácia nemá odstrániť osobný kontakt lekára s pacientom. Využitie moderných technológií tam, kde nie je nutný fyzický kontakt, je však podľa neho cestou, ako zefektívniť zdravotnú starostlivosť v čase, keď sa predlžuje vek obyvateľstva a pribúdajú pacienti s chronickými ochoreniami, no zároveň chýbajú zdravotníci.

Platforma má nahradiť návštevu lekára napríklad pri opakovanom predpise dlhodobo užívaného lieku alebo pri vystavení niektorých tlačív a potvrdení. Umožňuje tiež odovzdávať informácie od lekára k pacientom a opačne. Zdravotníci môžu tiež komunikovať navzájom.

Súčasťou je aj nástroj na správu zdravotníckych dát pacienta. Možná je integrácia rôznych zdrojov dát a meracích zariadení, komunikácia základných údajov s pracoviskami záchrannej zdravotnej služby i synchronizácia dát so zdravotnou dokumentáciou. Tvorcovia zdôrazňujú, že vlastníkom dát je pacient a on rozhoduje o ich zdieľaní.

Aplikácia nemá nahradiť už dostupný systém eHealth, ale obohatiť ho o nadštardné služby. Pacient si v aplikácii platí iba za vybrané prémiové služby, lekár za softvér. Tvorcovia deklarujú, že väčšina výnosov je automaticky prerozdelená naspäť medzi lekárov a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.