Bratislava 24. novembra (OTS) - Študenti trnavskej Univerzity sv. Cyrila a Metoda (UCM) ukázali, že edukácia o zodpovednej konzumácii alkoholu môže byť podaná atraktívne a zrozumiteľne aj pre mladých ľudí, a dokáže zaujať aj za hranicami Slovenska.
Študenti Fakulty masmediálnej komunikácie trnavskej UCM vytvorili kampaň o zodpovednom pití alkoholu mladých, s ktorou obstáli v medzinárodnej súťaži a oslovili aj odbornú porotu v Bruseli.
Pi menej, zaži viac - víťazný projekt, za ktorým stoja študenti Kabinetu Kreativity FMK
Klaudia Stanislavská a Jozef Prokein, cieli na generáciu Z a stavia na silnom, ľahko zapamätateľnom posolstve: „Pi menej, zaži viac“. V práci sa vyhli moralizovaniu a tému spracovali tak, aby bola pochopiteľná a blízka mladým ľuďom.
Hlavnou inšpiráciou sa stal fenomén FOMO (Fear of Missing Out), teda obava, že človeku ujdú tie najdôležitejšie momenty. Tento princíp preniesli na situácie, kedy to ľudia s alkoholom preženú natoľko, že už nevnímajú, čo sa okolo nich deje. Zábava pokračuje, no oni prichádzajú o najlepšie momenty večera.
Autori vniesli do projektu silnú víziu, nadhľad a použili jazyk, ktorý medzi mladými funguje.
„Vychádzali sme z insightu, ktorý poznajú hlavne študenti: keď vymeškajú jeden deň v škole, tak práve vtedy sa tam stanú tie najzaujímavejšie veci. Aj s alkoholom je to veľmi podobné,“ vysvetľuje ocenená študentka Klaudia Stanislavská a Jozef Prokein ju dopĺňa:
„Nezdá sa to, ale produkcia kampane ohľadom alkoholu ju pomerne komplexnou témou, a preto sme si museli prejsť odbornými prednáškami z oblasti psychológie alebo práva.“

Klaudia a Jozef svojim projektom prevalcovali domácich aj európskych študentov. Foto: UCM
Synergia, akú v komerčnom tendri nenájdete
S týmto inovatívnym nápadom študenti ovládli nielen
pilotný ročník slovenského kola súťaže, ale ich práca spĺňala aj prísne európske štandardy. Do medzinárodného kola, ktoré iniciovala európska organizácia spiritsEUROPE v rámci projektu United in Moderation, sa zapojilo šestnásť vysokých škôl zo šiestich krajín Európskej únie.
Zadanie prinieslo na univerzitu
OZ Fórum Pi s rozumom (FPSR). Predseda združenia
Tomáš Huba si spoluprácu s akademickou pôdou pochvaľuje, pretože priniesla výsledky, ktoré predčili očakávania. „
My sme dodávali dáta a fakty o alkohole v podaní odborníkov z oblasti psychológie, marketingu, práva aj sociálnej práce, fakulta prispela čerstvou tvorivosťou,“ usmieva sa Tomáš Huba a dodáva, že kvalita výstupov bola výnimočná:
„Vznikla medzi nami synergia, akú v komerčnom tendri len tak nedosiahnete. Študenti totiž dokážu prirodzene nastaviť iný tón debaty a posunúť kultúru pitia na Slovensku smerom k väčšej zodpovednosti, ale cez vlastný spôsob uvažovania a tvorby.“ Podľa Hubu boli všetky študentské nápady odvážne, premyslené a komunikačne silné. „
Naši študenti ukázali nielen cit pre tému, ale aj schopnosť vytvoriť kampane, ktoré majú svetový potenciál,“ hodnotí.
Rovnako nadšene hodnotí spoluprácu aj vedenie fakulty FMK UCM:
„Toto je presne to, čo má akadémia robiť: dávať študentom reálne výzvy, reálne zadania a reálny priestor,“ uvádza zástupca fakulty
Matúš Hliboký.
„Ich úspech je dôkazom, že keď mladým dôverujeme, dokážu veľké veci.“
Zodpovednosť ako prirodzená voľba
Ocenená kampaň vyniká svojou komplexnosťou, modulárnosťou a schopnosťou dlhodobo budovať povedomie o zodpovednom správaní pri konzumácii alkoholu. Študenti dokázali priblížiť túto myšlienku svojim rovesníkom spôsobom, ktorý je pre nich prirodzený.
Cieľom nie je zakazovať, ale poukázať na momenty, o ktoré človek príde, keď to preženie s alkoholom.
„Najnáročnejšou časťou pri tvorbe kampane bolo asi nájdenie obsahovej idey na začiatku, ale potom aj samotné rozpracovanie, aby sme to urobili zaujímavé pre mladých,“ priznáva Klaudia Stanislavská. „
Ale všetko sme napokon prekonali tak, že sme spolu veľa komunikovali, brainstormovali a snažili sa nájsť spôsoby, ako to spracovať čo najlepšie.“

Slovensko bolo v súťaži projektu United in Moderation nováčikom, naši študenti si z nej suverénne odniesli zlato. Foto: François de Ribaucourt
Víťazný projekt má potenciál fungovať v reálnom svete, doma i v zahraničí. „
Chceme búrať mýty, napríklad ten, že existuje mäkký a tvrdý alkohol. Alkohol je len jeden,“ vysvetľuje Tomáš Huba. „
A chceme ukázať, že zodpovedné pitie neznamená zákaz. Znamená to slobodu – slobodu rozhodnúť sa dobre.“
"
Úspech Klaudie a Jozefa ukazuje, že keď dáme mladým priestor, dokážu rozvíjať tému, ktorá je dôležitá nielen pre ich generáciu, ale aj pre celú spoločnosť. A dokážu to spôsobom, ktorý je inovatívny, moderný, silne ľudský a medzinárodne uznávaný,“ dodáva.
„Boli by sme veľmi radi, keby sa kampaň aplikovala do praxe tak, ako sme ju navrhli,“ uzatvára Jozef Prokein. „
A študentom, ktorí by chceli tvoriť podobné kampane, odkazujeme, nech sa neboja chopiť príležitosti a nech sa zapájajú do podobných projektov, akým bol tento.“