Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 17. máj 2024Meniny má Gizela
< sekcia Slovensko

Naši študenti zabojujú v Holandsku o titul najúspornejšieho vozidla

Tlačová konferencia zástupcov Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity, FME Racing Teamu a spoločnosti Shell Slovakia sa uskutočnila v stredu 13. mája 2015 na Primaciálnom námestí v Bratislave. Témou bolo predstavenie najúspornejšieho študentského vozidla na Slovensku. Na snímke predstavenie vozidla. Foto: FOTO TASR – Štefan Puškáš

Na preteky sa pripravuje aj Technická univerzita v Košiciach, ktorá v rokoch 1994 až 2009 postavila na štart štyri vozidlá. Tento rok vsadila na benzínový pohon.

Bratislava 13. mája (TASR) – Študenti dvoch slovenských technických univerzít už o niekoľko dní zabojujú v uliciach holandského Rotterdamu o titul najúspornejšieho auta Európy na jubilejnom 30. ročníku súťaže Shell Eco-marathon Europe. Dnes svoj vynovený model predstavil tím bratislavskej Slovenskej technickej univerzity (STÚ) na Primaciálnom námestí v Bratislave.



"Súťaže sme sa zúčastnili už aj po minulé dva roky, ale v kategórii benzínových motorov. Prihlásili sme sa do novej kategórie, a to do jázd na stlačený zemný plyn CNG, kde je prihlásených menej tímov. Dúfame takto, že sa umiestnime na nejakej dobrej priečke," povedala TASR kapitánka Daniela Welnitzová. Najväčšou konkurenciou budú Francúzi, ktorí súťaž vyhrávali už niekoľko rokov. "Aj oni idú do novej kategórie. Uvidíme, či aj v nej budú takí úspešní," poznamenala Welnitzová.

Na preteky sa pripravuje aj Technická univerzita v Košiciach, ktorá v rokoch 1994 až 2009 postavila na štart štyri vozidlá. Tento rok vsadila na benzínový pohon.

Súťaž počas 30 rokov, od roku 1985, prešla veľkým vývojom. "Kým na začiatku štartovali študenti na drevených vozidlách poháňaných motormi z kosačiek, v aktuálnom ročníku je prihlásených do kategórie Prototypy a vozidlá mestského typu viac ako 200 prototypov vyrobených z najmodernejších materiálov s futuristickým dizajnom," doplnil Petr Šindler z organizačného tímu súťaže.

Bratislavský tím študentov použil tú istú karosériu, len ju vďaka sponzorom prelakoval a zmenil niektoré krivky. Rovnaký motor, ktorý upravil na nový pohon. So stlačeným zemným plynom majú na škole skúsenosti a je to aj ekonomicky výhodnejšie. Podľa prepočtov študentov osobný automobil prejde s 5 kilogramami stlačeného zemného plynu 100 km a ich model potrebuje na túto trasu 0,5 kilogramu.