Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 5. november 2024Meniny má Imrich
< sekcia Slovensko

Spoznať krajinu i zákutia sa dá splavovaním Malého i Mošonského Dunaja

Spolok Vodný mlyn vyhlásil verejnú zbierku na opravu poškodených častí Lodného mlyna v Kolárove. O registrácii verejnej zbierky na záchranu unikátnej technickej pamiatky rozhodlo Ministerstvo vnútra SR. „V dôsledku vážneho poškodenia nosného hriadeľa mlynského kolesa sme pristúpili k jeho nútenej demontáži. Poškodenie vyše 40-ročného smrekového hriadeľa sa preukázalo aj pri postupnom rozpiľovaní jeho jednotlivých častí. Vzhľadom k tomu, že hrozilo závažné poškodenie aj ostatných zachovalých častí vodného mlyna, bolo nevyhnutné rozobrať celé vodné koleso, ktoré slúži na poháňanie mlynského mechanizmu nachádzajúceho sa na prednej lodi plávajúceho mlyna,“ informovali členovia spolku. Lodný mlyn v Kolárove v okrese Komárno je posledným exemplárom plávajúceho mlyna a jediným lodným mlynom na Slovensku. Je funkčnou replikou bývalého vodného mlyna v Radvani nad Dunajom, ktorý existoval od roku 1920 do roku 1945, keď za záhadných okolností vyhorel. Lodiari a tesári z komárňanských lodeníc v roku 1982 vyrobili repliku podľa dvojmetrovej makety, ktorú vlastnil bývalý zamestnanec radvanského mlyna. Projekt na základe makety vypracovala Stavebná fakulta SVŠT v Bratislave. Po dokončení však mlyn zostal zakotvený v prístave v Komárne, kde pomaly niekoľko rokov chátral. V roku 1990 ho ochranári dotiahli vlečným remorkérom do pôvodného koryta Malého Dunaja, ktorý sa chystali prehradiť pri sútoku s Váhom. Mlyn zakotvil na mieste, kde sa vznáša na vodnej hladine doteraz. Foto: TASR - Henrich Mišovič

Každý tok či rameno je niečím zaujímavé a špecifické, vysvetľuje Viktória Dobošová.

Bratislava 4. augusta (TASR) – Lužné lesy, úsek ktorým v rámci Bratislavského kraja preteká rieka Dunaj, sú unikátnym biotopom, čo sa týka fauny i flóry. Spoznávať prírodné či iné bohatstvo tohto územia sa dá aj splavovaním, a to nielen hlavného toku Dunaja, ale aj početnými vedľajšími ramenami. Patrí medzi ne napríklad Malý Dunaj, ktorý siaha až do Trnavského a Nitrianskeho kraja, či Mošonský Dunaj na maďarskej strane.

"Hlavná rieka Dunaj je jedna vec, všetkým je známa. Ale tým, že rieka pracuje a vyvíja sa, tak sa vytvorili aj vedľajšie ramená. Veľmi dôležitým a pomerne dlhým, viac ako 120 kilometrov, je Malý Dunaj, čiže nie je až taký malý. Prípadne sú to staré ramená Dunaja," hovorí pre TASR Viktória Dobošová z odboru stratégie, územného rozvoja a riadenia projektov Úradu BSK.

Každý tok či rameno je podľa nej niečím zaujímavé a špecifické, každé z nich má svoje čaro, ponúka iné zážitky z plavby. Ale pointou je byť v srdci prírody. Veľká rieka je dravá a má silný prúd, splavovanie sa preto odporúča skúseným vodákom. Týka sa to nielen hlavného toku Dunaja, ale napríklad aj rieky Morava. Malý Dunaj je, naopak, pokojný a bezpečný a spoznávať krásy jeho zákutí napríklad na člne môže byť podľa Dobošovej zážitkom pre celú rodinu. "Každý si môže podľa svojej potreby a chuti nájsť rieku a splaviť ju a určite bude mať z toho zážitok," podotýka.

Na to, aby záujemcovia začali splavovať Malý Dunaj, netreba ísť podľa nej ďaleko, nástupisko je v bratislavskej Vrakuni. Odtiaľ sa dá preplaviť do obce Zálesie, kde kraj nedávno vybudoval korzo či menší amfiteáter. "V Zálesí je to také kľukaté, že idete aj hodinu a stále ste v rámci tej istej dediny. Pozorovať môžete výnimočné vtáctvo, ale aj bobra, spozorovaná bola nedávno dokonca aj vydra," približuje Dobošová s tým, že prostredníctvom rôznych fondov, grantov, dotácií či snáh občianskych združení sa postupne zveľaďujú aj jednotlivé ďalšie úseky.

Poznamenáva, že hoci Malý Dunaj je len na krátkom úseku v Bratislavskom kraji, keďže jeho prevažná časť preteká cez Trnavský či Nitriansky kraj, v rámci projektu cezhraničnej spolupráce Danube Bike and Boat sa podarilo viacero zaujímavých projektov. Jednými z nich sú napríklad rekonštrukcia vodného mlyna v Jelke a možnosti spoznávania starých tradičných poľnohospodárskych remesiel. "Hoci je to už Trnavský samosprávny kraj, je to jedna destinácia," hovorí. Úplne iné zážitkové plavby zasa podľa nej ponúkajú ramená Dunaja v okolí Vojky či Dobrohošťa. "Bodíky, to je taký malý Amazon. Je to sústava slepých ramien, meandrov Dunaja. Je to zarastené, ľudia s kajakom prechádzajú pomedzi rašelinu, je to veľmi úzky kontakt s prírodou. Máme tam aj vodopád," približuje.

Splavovanie ponúka taktiež Mošonský Dunaj, čo je južné rameno hlavného toku Dunaja. "Najlepšie rozvíjať región je bez ohľadu na hranice, ale skôr prihliadajúc na kultúrne alebo prírodné bohatstvo," zdôrazňuje Dobošová s tým, že maďarská strana je tiež jedným z partnerov spomínaného projektu. "Vieme, že sú veľkí gurmáni, takže musíte navštíviť nejakú čárdu, keď už ste tam. Ponúkajú možnosti jazdectva, či už sa previezť na koči alebo jazdiť na koni. Sú tam rôzne pozorovateľne vtáctva, ale aj kúpaliská," dopĺňa Dobošová. Bližšie informácie sa dajú nájsť na webovej stránke www.danubeislands.sk.