Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. december 2025
< sekcia Slovensko

Sviatočný televízny program prinesie aj nové časti Textárov

Ilustračná snímka. Foto: Teraz.sk - Elena Halačová

Nové časti dostali názov Na počiatku bolo slovo a Nová vlna.

Bratislava 19. decembra (TASR) - Vianočný program, ktorý chystá STVR, prinesie aj nové časti dokumentárneho seriálu Textári. Premiérové diely série mapujúcej fenomén povolania textárstva populárnej hudby odvysiela televízna Dvojka 25. decembra.

Nové časti dostali názov Na počiatku bolo slovo a Nová vlna. „Naším zámerom bolo vykresliť, ako sa dekádami menil spôsob textovania piesní, zároveň ako na texty vplývalo okolie, spoločenské dianie, ľudské príbehy a, naopak, ako piesne potom späť formovali spoločnosť,“ povedal pre TASR Robert Valovič, spoluautor dokumentárnej série.

Nový film podľa dramaturga reflektuje predvojnovú a povojnovú hudbu, budovateľské a angažované piesne 50. rokov, uvoľnenie a textovanie v období 60. rokov a Pražskej jari, normalizáciu v 70. rokoch spojenú s cenzúrou textov a tzv. novú vlnu v 80. rokoch, ktorá priniesla „novú reč“ a skupiny. Televízna novinka pripomenie aj hymny Nežnej revolúcie, ktoré sa spievali na námestiach a pódiách. „Vyspovedali sme 150 ľudí, to je cez 300 hodín materiálu, z ktorého bolo treba povyberať to dôležité, aby sme chápali kontext toho, čo text v populárnej hudbe vlastne znamená,“ priblížil Valovič.

V druhom filme budú diváci sledovať nástup nového spôsobu vyjadrovania autorov, ale aj času, keď textári po Nežnej revolúcii s príchodom anglickej produkcie prišli o zamestnanie. Ako hovorí Valovič „zhasli“. „Naštartovať sa to podarilo až v druhej polovici 90. rokov, keď prišli IMT Smile s textami Vlada Krausza. Začali sa objavovať textári v rôznych žánroch, zrazu populárna hudba už nemala hlavný silný prúd, ale sa rozčleňovala na podžánre,“ dodáva k časti venovanej textom doby punkovej, drogovej aj rapovej.

„Kladieme si otázky, či je profesia textára na vyhynutie, pretože v súčasnosti si už texty píšu interpreti sami, lebo majú pocit, že sami najlepšie vedia, čo chcú vyjadriť, druhá vec je potom kvalita tých textov,“ poznamenáva Valovič k filmu, ktorý ponúka odpoveď aj na to, či má Slovensko nádejných textárov, ktorí nedostávajú priestor v televíznom vysielaní, nechýba ani téma Ženy - textárky. „Aj dva nové diely dokumentárnej série vznikli na základe inšpirácie rukopisu knihy textára Vlada Puchalu,“ podčiarkuje Valovič, odborník na dejiny populárnej hudby a hudobných festivalov.

Špecialista na dokumentovanie fenoménu Bratislavskej lýry je čerstvým nominantom na ocenenie Krištáľové krídlo v kategórii publicistika a literatúra. „Pre nás je to obrovská česť, nikdy som si nemyslel, že by dramaturg mohol byť niekedy nominovaný spolu s celým tímom. Áno, snažíme sa dobre robiť svoju prácu, ale nad dramaturgom každý ohŕňa nos,“ komentoval nomináciu Valovič. Podľa neho je profesia dramaturga na vyhynutie. „Pretože je taká doba. Ľudí, korí prinášajú nadhodnotu dokumentárnych či divadelných diel, si nikto neváži, lebo prácu dramaturga za nimi nikto nevidí,“ uzavrel.