Quantcast
< sekcia Slovensko

Tiesňových volaní z áut cez eCall pribúda, Mikulec apeluje na osvetu

Ilustračná fotografia. Foto: TERAZ.sk - Viktória Brincková

Rezort ozrejmil, že tiesňové volanie systému eCall môže byť aktivované manuálne pasažiermi i automaticky, ak senzory zaregistrujú zrážku.

Bratislava 9. augusta (TASR) - Počet tiesňových volaní z áut cez systém eCall stúpa, rastie aj počet vozidiel vybavených systémom automatických či manuálnych zasielaní oznámení na linku 112. TASR o tom informoval tlačový odbor Ministerstva vnútra (MV) SR. Šéf rezortu Roman Mikulec (OĽANO) by uvítal vyššiu mieru informovanosti o využití systému zo strany predajcov áut. Upozornil na viaceré prípady, keď systém vodiči využili manuálne na iné účely ako privolanie pomoci.

Kým v roku 2019 bolo automaticky zaslané oznámenie v 297 prípadoch a manuálne v 869, už v prvom polroku 2022 ich bolo automaticky zaslaných 347 a manuálne 1812. V predošlom kalendárnom roku bolo automaticky odoslaných oznámení evidovaných 508 a manuálne 2566.

Rezort ozrejmil, že tiesňové volanie systému eCall môže byť aktivované manuálne pasažiermi i automaticky, ak senzory zaregistrujú zrážku. Pri manuálnom využití systému eCall niekto z pasažierov stlačí tlačidlo označené ako SOS, pričom môže ísť o rôzne situácie.

"Stáva sa, že ľudia toto tlačidlo stlačia napríklad, keď majú poruchu vozidla a chcú si zavolať odťahovú službu, alebo sa objednať do servisu, preto by sme v týchto prípadoch privítali lepšiu osvetu zo strany predajcov automobilov, na privolanie odťahovej služby eCall neslúži. Má pomôcť primárne v prípade ohrozenia zdravia či života," upozornil minister Mikulec.

Rezort ozrejmil, že pri automatickom zasielaní volania sa systém sám spojí s najbližším koordinačným centrom linky 112 a odošle dôležité informácie, ako miesto a čas nehody, smer vozidla v čase nárazu, typ vozidla, VIN číslo a typ pohonu. Informácia o polohe jednu až dve sekundy pred nárazom podľa MV zabezpečí, aby sa záchranné jednotky na diaľnici vydali do správneho jazdného pásu.

Výhodu automatickej aktivácie vidí v tom, že operátor môže na miesto nehody vyslať jednotky aj ak je posádka v bezvedomí, keďže automatický eCall sa spúšťa, ak senzory zaznamenajú nehodu či náraz. "Absolútnu väčšinu takýchto udalostí tvoria dopravné nehody či škodové udalosti, zvyšok tvoria poruchy vozidla alebo systému," uviedlo ministerstvo.

Ozrejmilo, že systém eCall sa montuje do všetkých novoschválených automobilov kategórie M1 a N v EÚ automaticky od 31. marca 2018.