Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 15. apríl 2025Meniny má Fedor
< sekcia Slovensko

Trať mládeže z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice má 75 rokov

Na archívnej snímke z 31. októbra 1949 spustenie dopravy na Trati mládeže v Hronskej Dúbrave. Foto: TASR - Koloman Cích

Povojnová výstavba Trate mládeže sa oficiálne začala 5. apríla 1948.

Hronská Dúbrava/Banská Štiavnica/Bratislava 28. októbra (TASR) - Výstavba novej železničnej trate medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou sa začala v roku 1943. Nová trať, ktorá neskôr dostala názov Trať mládeže, mala nahradiť pôvodnú úzkokoľajku s vozňami ťahanými legendárnou štiavnickou "Ančou". Výstavbu prerušilo Slovenské národné povstanie (SNP), pričom povojnová stavba železnice napredovala pomaly. Aj preto Zväz slovenskej mládeže v roku 1947 navrhol, že trať dokončia mládežníci na dobrovoľníckej báze.

V pondelok 28. októbra uplynie 75 rokov od dokončenia Trate mládeže.

Povojnová výstavba Trate mládeže sa oficiálne začala 5. apríla 1948. Výstavbu ukončili 28. októbra 1949 a o dva dni neskôr, 30. októbra, ju slávnostne otvorili. Na výstavbe sa zúčastnilo viac ako 47.000 brigádnikov z celej republiky, z toho okolo 1600 mladých ľudí zo zahraničia, najmä z Bulharska, Poľska a Francúzska. Pri stavbe trate sa zrodil aj slovenský folklórny súbor Lúčnica. V roku 1949 nakrútil o výstavbe Trate mládeže Vladimír Bahna dokument Oceľová cesta.

Na archívnej snímke z 31. októbra 1949 spustenie dopravy na Trati mládeže v Hronskej Dúbrave.
Foto: TASR - Koloman Cích


Podľa Petra Oravca z Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe vo Zvolene bola Banská Štiavnica na železničnú sieť Rakúsko-Uhorska pripojená 10. augusta 1873, keď sa začala prevádzka na úzkorozchodnej železnici Hronská Breznica - Banská Štiavnica. Železnica s rozchodom 1000 milimetrov (mm) sa v železničnej stanici Hronská Breznica pripájala k širokorozchodnej trati Budapešť - Zvolen - Vrútky.

"Geopolitické zmeny po roku 1918, hospodárska kríza, strata pôvodných trhov spôsobili úpadok hospodárstva v regióne Banskej Štiavnice. Úpadok mnohí odôvodňovali aj nedostatočnou výkonnosťou úzkorozchodnej železnice. Zástupcovia mesta preto štátne orgány prvej Československej republiky (1918 - 1938) požiadali o prestavbu trate na trať s rozchodom 1435 mm," uviedol pre TASR Oravec.

Samotná výstavba trate sa podľa neho začala v období vojnovej Slovenskej republiky (1939 - 1945) slávnostným výkopom 6. októbra 1943. Po vypuknutí SNP a v dôsledku následných vojnových udalostí sa práce na prestavbe zastavili. Ani po oslobodení výstavba trate nepokračovala, lebo pracovníci a technika boli potrebné pri naliehavejších prácach.

Na archívnej snímke z 30. októbra 1949 na slávnostnom otvorení podpredseda vlády a predseda KSS Viliam Široký (uprostred) a veliteľ štábu B. Toman (prvý sprava) .
Foto: TASR - Koloman Cích


V roku 1946 sa uvažovalo dokonca o úplnom zastavení stavby, proti čomu 18 obcí v okolí Banskej Štiavnice reagovalo rezolúciou, ktorou vyzývali najvyššie štátne orgány na dokončenie prestavby trate. Stavbu zaradili do dvojročného plánu, ale na jej dokončenie chýbali finančné prostriedky v plnej výške.

Situácia sa zmenila v roku 1947, keď sa Ústredie Slovenského zväzu mládeže snažilo nájsť miesto na zapojenie mladých ľudí do výstavby republiky a obnovy národného hospodárstva. "Na bratislavskom zjazde brigádnikov 25. a 26. októbra 1947, na ktorom sa hodnotili výsledky prvej mládežníckej stavby - obnovy vypálenej obce Baláže-, padol návrh na výstavbu trate Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica.

Ústredie Slovenského zväzu mládeže koncom roka 1947 predložilo návrh, že mládež postaví nezačatú časť trate od stanice Hronská Dúbrava. Po rokovaniach na Povereníctve dopravy podpísali 27. februára 1948 dohodu medzi Povereníctvom dopravy a verejných prác a Ústredím Slovenského zväzu mládeže. Od 1. apríla 1948 niesla stavba názov Trať mládeže. Termín ukončenia stavby stanovili na 28. októbra 1949," vysvetlil Oravec.

Na archívnej snímke z 30. októbra 1949 prvý vlak odchádza z novej trate.
Foto: TASR - Koloman Cích


Aj po spustení prevádzky Trate mládeže 30. októbra 1949 pokračovala jej ďalšia dostavba do roku 1951. Dokončovali sa budovy staníc, pričom na dostavbe sa zúčastňovali opäť aj brigádnici.

"Časť brigádnikov prešla aj na iné stavby, ktoré boli neskôr tiež označované ako stavby mládeže - Priehrada mládeže, Dedina mládeže. Skúsenosti nadobudnuté pri Trate mládeže využili mladí brigádnici aj pri stavbe Trate družby - zdvojkoľajnenie železnice Slovenské Nové Mesto - Kráľovský Chlmec a Kuzmice - Michaľany," dodal Oravec.

Po spustení prevádzky na Trati mládeže sa zastavila prevádzka na pôvodnej úzkorozchodnej železnici. Všetka doprava sa začala realizovať len po Trati mládeže. Na začiatku prevádzky premávalo medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou 12 párov osobných vlakov. Vlaky osobnej dopravy ťahané parnými lokomotívami premávali na trati do 30. augusta 1953, keď sa začali používať motorové rušne.

Súčasná intenzita železničnej dopravy na Trati mládeže je podľa Oravca nízka. Vlaky osobnej dopravy premávajú len počas víkendu a prázdnin. Nákladná doprava je za posledné roky tiež minimálna. Na počet cestujúcich využívajúcich vlaky osobnej dopravy mala vplyv okrem polohy železničnej stanice v Banskej Štiavnici aj nadväznosť ďalšej vlakovej a autobusovej dopravy. Cestujúci z regiónu si našli iné alternatívne druhy dopravy.

"Druhým faktorom, ktorý znižuje využívanie osobnej dopravy, je skutočnosť, že grafikon vlakovej dopravy v posledných rokoch neuvažuje so zastavovaním rýchlikov v Hronskej Dúbrave. Tým sa prakticky na minimum znížila pre turistov možnosť návštevy Banskej Štiavnice, ktorá je na Zozname svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO. Trať mládeže je postavená v náročnom horskom teréne Štiavnických vrchov so zaujímavými mostami, zárezmi, vrcholovým tunelom. Trať, spôsob výstavby, okolitá príroda a Banská Štiavnica sú vhodným lákadlom pre jazdy mimoriadnych historických vlakov," uviedol pre TASR Oravec.

Rezort vnútra spustil mobilné aplikácie eDoklady a eIdentita

Mobilné aplikácie uviedli do ostrej prevádzky takmer po štvormesačnej testovacej fáze.

- Súdna rada SR zvolila na svojom utorkovom zasadnutí za nového predsedu Najvyššieho súdu (NS) SR predsedu jeho trestnoprávneho kolégiá Františka Moznera.

- Ukrajinská vláda v utorok schválila návrh na odvolanie Volodymyra Arťucha z funkcie gubernátora Sumskej oblasti, ktorú zastával od apríla 2023.

- Prezident SR Peter Pellegrini podpísal novelu zákona o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve. V rámci nej samosprávy dostanú v máji preddavok z podielu na výnose dane z príjmov fyzických osôb (DPFO) v celkovej sume 150 miliónov eur.

- Polícia v priebehu minulého týždňa zaznamenala po celom Slovensku 4514 vodičov, ktorí prekročili maximálnu dovolenú rýchlosť. Realizovala akciu s názvom Speed.

- Zo siedmeho poschodia obytného domu na bratislavskej Stavbárskej ulici vypadol v utorok poobede sedemročný chlapec. Zraneniam na mieste podľahol.

- Rozpočet Fondu na podporu športu (FnPŠ) sa zvýši zo súčasných 20 na 60 miliónov eur ročne. Rozšíri sa aj predmet jeho činnosti či počet členov dozornej rady.

- Transakčná daň spôsobuje v zdravotníctve vážne komplikácie. Na utorkovej tlačovej konferencii to uviedol minister zdravotníctva Kamil Šaško (Hlas-SD).

- Premiér Robert Fico (Smer-SD) odcestuje v stredu (16. 4.) na oficiálnu návštevu Chorvátska. Stretne sa s predsedom vlády Chorvátska Andrejom Plenkovičom, prezidentom Zoranom Milanovičom či s predsedom parlamentu Gordanom Jandrokovičom.

- Vo veku 83 rokov zomrel v pondelok (14. 4.) významný vedec, pedagóg, archeológ, historik a organizátor vedy Alexander Ruttkay. Informoval o tom Archeologický ústav (AÚ) Slovenskej akadémie vied.

- Zamestnanci nebudú mať možnosť požiadať o štvordňový pracovný týždeň pri odpracovaní rovnakého množstva hodín ako pri päťdňovom pracovnom týždni.

- Poslanci Národnej rady (NR) SR odmietli uznesenie k tretiemu výročiu vojenskej agresie Ruska proti Ukrajine z dielne opozičného PS.

- Vláda plánuje v treťom balíku konsolidačných opatrení siahnuť na prídavky na deti. Upozornili na to opoziční poslanci Veronika Remišová a Július Jakab (obaja Slovensko, KÚ, Za ľudí). Podľa nich Ministerstvo financií zvažuje zníženie prídavku zo 60 na 30 eur.

- Nadbytok regulácií v EÚ a ťažkopádnosť jej reakcií dnes neohrozujú len hospodársky rast členských krajín, ale aj bezpečnosť Európy.

- Minister cestovného ruchu a športu Rudolf Huliak (nezávislý) žiada Štátnu ochranu prírody (ŠOP) SR o výnimku na odlov 100 kusov medveďa hnedého v oblasti Poľany a Podpoľania.

- Čína v utorok odmietla manipuláciu a rozruch okolo dvoch svojich občanov zajatých na Ukrajine po tom, čo prezident Volodymyr Zelenskyj obvinil Moskvu, že zatiahla Peking do vojny.

- Slovenská spoločnosť všeobecného praktického lekárstva (SSVPL) zásadne odmieta schválenie zákona o odškodnení pokút za porušenie opatrení počas pandémie ochorenia COVID-19.

- Ministerstvo vnútra (MV) SR uviedlo do prevádzky mobilné aplikácie eDoklady a eIdentita.

- Poslanci Národnej rady (NR) SR začali utorkové rokovanie návrhom z dielne hnutia Slovensko, ktorým chcú opoziční poslanci riešiť problematiku pitia alkoholu v parlamente.

- V niektorých okresoch západného Slovenska platia v utorok výstrahy prvého stupňa pred vetrom. Na severe a strednom Slovensku treba od večera počítať s víchricou na horách.