Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 29. apríl 2024Meniny má Lea
< sekcia Slovensko

J. UHLER: Za postupom k bratislavskému obchvatu sa môže skrývať záujem

Na archívnej snímke Jozef Uhler. Foto: TASR/Štefan Puškáš

V televíznej diskusii TABLET.TV Mesiac v Bratislave to uviedol poslanec hlavného mesta a predseda mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler.

Bratislava 14. septembra (TABLET.TV/TASR) – Za tvrdošijným postupom bratislavského magistrátu v prípade postupu predaja a prenájmu pozemkov pre realizáciu D4 a R7 mohol byť iný, skrytý záujem. V televíznej diskusii TABLET.TV Mesiac v Bratislave to uviedol poslanec hlavného mesta a predseda mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler.

Naznačil, že presakujú informácie, že tender na výstavbu nultého obchvatu „nevyhral ten, kto mal“ a tak sa ešte uvažovalo nad tým, ako to celé možno zastaviť. “Nechce sa mi veriť, že je to tak, no na druhej strane, iné vysvetlenie na to nemám,“ priznal Uhler, poukazujúc na to, že ak by mesto a mestské zastupiteľstvo predávalo i pozemky zverené do správy mestským častiam, bol by to nezákonný postup, ktorý by mohol byť právne napadnutý, čo by ohrozilo celú realizáciu projektu. „To si predsa nemôžeme pri takejto strategickej stavbe dovoliť,“ upozornil.



Viceprimátor Bratislavy Milan Černý naopak v diskusii vyjadril presvedčenie, že išlo o legálne overený postup, ktorým mesto postupovalo už v období primátorov Andreja Ďurkovského či Milana Ftáčnika. „Napokon, proti takémuto postupu poslanci nenamietali, keď sa vo februári a apríli pre NDS predávala prvá časť pozemkov pod obchvat,“ upozornil. Podľa jeho názoru vychádza terajší nesúhlas časti poslancov z politikárčenia. „Zdá sa mi, že politika v tomto prípade zvíťazila nad zdravým rozumom i verejným záujmom,“ povedal Černý pred kamerami TABLET.TV.

V diskusii sa hovorilo o najbližšom postupe v záležitosti, termínových imperatívoch i možnom využití peňazí z predaja a prenájmu pozemkov.

O politikárčení hovoril v tejto súvislosti i samotný primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal, ktorý na sociálnej sieti dokonca nazval nesúhlas časti poslancov za súčasť opozičného boja proti súčasnej vláde. "Nie, je to čisto vecný problém," zdôraznil Uhler, pripomínajúc, že už 25. augusta on sám žiadal vedenie mesta o "oddelený predaj" pozemkov, teda, aby pozemky v správe mestských častí predali ony samy. "Len tak je to stopercentne čisté a nenapadnuteľné, lebo zákon o Bratislave hovorí, že mestské časti hospodária samostatne so svojím majetkom i majetkom im zvereným," pripomenul Uhler.

Černý oponoval, že v prípade mesta išlo o štandardný postup, založený na tom, že pozemky sú v nespochybniteľnom vlastníctve hlavného mesta. "Bolo logické, že NDS sa obrátila priamo na vlastníka," poznamenal. "Vedenie mesta si nijako neuzurpovalo právo predávať aj pozemky v správe mestských častí, no malo k tomu písomný súhlas starostov," upozornil viceprimátor a dodal, že mesto naopak prebralo na seba starosti i náklady súvisiace s prípravou transakcie.

V súčasnej situácii, keď napokon predsa len budú mesto i mestské časti predávať pozemky oddelene, stále platí, že proces musia stihnúť do 30. septembra. Len tak nepríde Bratislava približne o dva milióny eur, teda o 20-percentné navýšenie znaleckej ceny pozemkov, ktoré NDS ponúkla mestu. Poslanci Podunajských Biskupíc budú o predaji rozhodovať 26. septembra, poslanci mestskej časti Bratislava-Ružinov, ktorej sa predaj zverených pozemkov týka tiež, by mali mať zastupiteľstvo na konci septembra. V predposledný septembrový deň sa uskutoční aj rokovanie bratislavského mestského zastupiteľstva.

V prípade uskutočnenia predaja by malo prísť k finančnému plneniu ešte v tomto roku. Polovica peňazí pripadne hlavnému mestu, polovica mestským častiam. Magistrát už avizoval, že peniaze by mali byť použité v prospech dopravy, čistoty i zvýšenia bezpečnosti. “Na investície do týchto oblasti vyzývajú aj samotní Bratislavčania," pripomenul Černý.

Uhler verí, že v prípade investícií do dopravy sa bude myslieť aj na chodcov a zdravotne hendikepovaných. Prihovára sa za to, aby mesto výrazne investovalo do bezbariérových úprav chodníkov na zastávkach MHD, ako aj v blízkosti nemocníc či verejných budov. "Keďže ide o stovky miest, kde je to potrebné urobiť, myslím si, že 200.000 až 300.000 eur by sa na takéto bezbariérové úpravy malo vynaložiť,“ povedal v televíznej diskusii šéf mestskej dopravnej komisie.