< sekcia Slovensko

UNIKÁTNE FOTKY: Pred 42 rokmi otvorili prvý úsek diaľnice na Slovensku

Prvé autá na diaľnici 5. novembra 1973. Foto: TASR - J. Lofaj

Vďaka portálu Vtedy.sk prinášame unikátne dobové fotografie zo dňa 5. novembra 1978, keď bol odovzdaný prvý úsek autostrády na Slovensku medzi Bratislavou a Malackami.

Bratislava 8. novembra (Teraz.sk) - Prvý úsek autostrády na Slovensku medzi Bratislavou a Malackami odovzdali do prevádzky 5. novembra 1973. Za päťdesiatdva mesiacov ho vybudovali pracovníci Doprastavu. Navrhovaná rýchlosť bola 150 km/hod., životnosť sa odhadovala na dvadsaťpäť rokov.

V socialistickom zriadení bolo dobrým zvykom, že sa pracovalo na viac ako sto percent a plánované termíny sa skoro vždy skrátili, aby sa stihli osláviť všetky dôležité sviatky. Tak sa aj pri tejto výstavbe stalo, že budovatelia diaľnice, zväzáci Doprastavu a obvodný výbor SZM Bratislava II, vyzvali bratislavských zväzákov na pomoc pri dokončení diaľnice. Pár dní pred plánovaným odovzdaním autostrády Bratislava-Malacky tak na stavenisku pracovali predovšetkým študenti. Upravovali svahy, natierali vodiace lišty a pomáhali pri prácach, na ktoré Doprastav nestačil vlastnými silami.

Dňa 5. novembra odovzdajú do užívania diaľnicu Malacky-Bratislava. V týchto dňoch na diaľnici pracujú najmä študenti. Na snímkach študenti gymnázia z Tomášikovej ulice 21. októbra 1973.
Foto: TASR/J. Lofaj, Z. Kríž


November bol zo štátnopolitického pohľadu dôležitý mesiac. Manifestovala sa československo-sovietska družba a oslavoval sa i veľký sviatok socialistickej revolúcie VOSR (7. november). Práve k tomuto dátumu smerovalo viacero pracovných iniciatív, brigády socialistickej práce si dávali nové záväzky. Možno aj preto sa stal tento neskorý jesenný čas mesiacom odovzdávania diaľnic.

Medzi vysokoškolákmi, ktorí prišli na nedeľňajšiu brigádu na diaľnicu, boli aj poslucháči Katedry novinárstva FF UK. Veľký kus roboty odviedli na úpravách deliaceho pásu diaľnice.
Foto: TASR/J. Lofaj, Z. Kríž


Od 5. novembra 1973 mohli motoristi využívať prvý úsek slovenskej autostrády od Bratislavy po Malacky. Celá diaľnica D2 Bratislava-Brno-Praha bola spojazdnená o sedem rokov neskôr, 8. novembra 1980.

Na snímkach študenti gymnázia z Tomášikovej ulice 21. októbra 1973.
Foto: TASR/J. Lofaj, Z. Kríž


Slávnosť pri vstupe na diaľnicu 5. novembra 1973.
Foto: TASR - J. Lofaj


Na slávnostnom otvorení sa zúčastnil člen Predsedníctva a tajomník ÚV KSS Miloslav Hruškovič, člen Predsedníctva ÚV KSS a vedúci tajomník Mestského výboru KSS Gejza Šlapka, podpredseda vlády ČSSR Ján Gregor, podpredseda vlády SSR Július Hanus, minister dopravy SSR Štefan Šutka a minister stavebníctva SSR Ján Bróska. Prítomní boli aj generálny konzul ZSSR v Bratislave Michail Michajlovič Dejev a predstaviteľ sovietskeho velenia v Bratislave Vitalij Fiodorovič Jakimov 5. novembra 1973.
Foto: TASR - J. Lofaj


Pásku prestrihol podpredseda vlády ČSSR Ján Gregor.
Foto: TASR - J. Lofaj


Prvé autá na diaľnici 5. novembra 1973.
Foto: TASR - J. Lofaj


Aj na opačnom konci Bratislavy sa mohli motoristi radovať. Prvý úsek dnešnej D1 Bratislava-Senec sa spojazdnil 11. decembra 1975. O tri roky neskôr, 7. novembra 1978, k tomuto 16,8 km dlhému úseku pribudlo ďalších 19 km na trase Senec-Trnava.

V Bratislave 12. decembra slávnostne uviedli do prevádzky nový diaľničný úsek cesty v dlžké 16,8 km z Bratislavy do Senca 12. decembra 1975.
Foto: TASR - Š. Petráš


Nový diaľničný úsek cesty D-61 Senec - Trnava v dĺžke 19,3 km dnes, 7. novembra slávnostne odovzdali do užívania. Na jeho slávnostnom otvorení sa zúčastnila stranícka a vládna delegácia, ktorú viedol člen predsedníctva ÚV KSČ, predseda vlády SSR Peter Colotka. Bol prítomný aj federálny minister dopravy Vladimír Blažek 7. novembra 1978.
Foto: TASR - Š. Petráš