Quantcast
< sekcia Slovensko

V Bratislave uviedli novú poštovú známku k návšteve pápeža v SR

Na snímke poštové známky Návšteva pápeža Františka na Slovensku počas prezentácie 10. septembra 2021 v Bratislave. Foto: TASR – Pavol Zachar

. Grafickým dizajnérom emisie, ktorej súčasťou je aj poštová známka, je Peter Nosáľ.

Bratislava 10. septembra (TASR) – Nová poštová známka, ktorú Slovenská pošta vydáva k návšteve pápeža na Slovensku, vyobrazuje portrét usmiateho Františka. V piatok ju v Bratislave predstavil zástupca pošty Teodor Kvapil. Vydávanie poštových známok k návštevám Svätého Otca má na Slovensku dlhodobú tradíciu.

Novú príležitostnú známku požehnal pomocný biskup bratislavskej arcidiecézy Jozef Haľko. Vyobrazenie pápeža na poštovej známke považuje za symbolické a mnohorozmerné. Poukázal pri tom na to, že tak ako pošta slúži na komunikáciu rôzneho typu, aj posolstvom návštevy Svätého Otca je viesť k nej ľudí.

„Svätý Otec, ktorý sa na nás usmieva z poštovej známky, je Svätý Otec, ktorý v prenesenom symbolickom zmysle slova hovorí, áno, mojím poslaním je, aby ste vzájomne komunikovali, zdieľali vaše radosti, starosti, skúsenosti, aby ste sa vzájomne empaticky počúvali a aby ste boli jeden voči druhému naozaj ľudia zomknutí," priblížil Haľko.

Dodal, že známka bude zároveň stálou spomienkou a materiálom, ktorý zaznamenal príchod hlavy cirkvi na Slovensko. „Keď sa na ňu pozeráme dnes, nepozeráme sa na ňu rovnako, ako sa budeme pozerať o štyri dni, pretože tu bude veľmi hutná suma posolstiev, ktoré nám na Slovensku odovzdá," uviedol.

Ústredným motívom známky je portrét pápeža Františka. Na kupóne je zobrazený jeho osobný erb spolu s dátumom návštevy a uvedením štyroch slovenských miest, ktoré počas svojej apoštolskej cesty navštívi. Portrét pápeža je vytlačený triplexom, teda v troch odstupňovaných odtieňoch sivo-čiernej farby v kombinácii s heraldicky honosnou zlatou farbou, ktorá je použitá v typografii známky a v pápežovom erbe. Grafickým dizajnérom emisie, ktorej súčasťou je aj poštová známka, je Peter Nosáľ.

„Vyberalo sa z nejakých desiatich fotografií, ktoré boli z rôznych podujatí. V podstate som vybral portrét, kde je pápež usmiaty, a tak ako pôsobí na väčšinu obyvateľstva," uviedol Nosáľ s tým, že z pôvodne farebných fotografií sa rozhodol pre čiernobielu preto, aby známka vyjadrovala aj napriek autorite pápeža Františka zároveň skromnosť.