Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Slovensko

V. Prachárová: Pred okresnými úradmi sa črtá neistá budúcnosť

Ilustračná snímka. Foto: TASR

V budúcnosti môže byť bezproblémový chod okresných úradov do istej miery ohrozený aj pre vysoký vek zamestnancov.

Bratislava 14. novembra (TASR) – Obmena vedúcich pracovníkov okresných úradov po parlamentných voľbách môže negatívne vplývať na výkon štátnej správy pre občanov miest a obcí, po voľbách v roku 2016 bola fluktuácia však len minimálna. Vyplýva to z niekoľkomesačného výskumu Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (Inštitút SGI) vo všetkých 72 okresných úradoch na Slovensku.

"Politizácia štátnej služby je dôležitá téma. V minulosti podľa niektorých prednostov a prednostiek, s ktorými sme robili rozhovor, dochádzalo po voľbách aj k rozsiahlejším výmenám zamestnancov. Treba povedať, že podľa nich aj prijatie nového zákona o štátnej službe zlepšilo situáciu, nakoľko nedochádza k takej miere politizácie. Dôvodom sú výberové konania s jasnými štandardnými pravidlami aj to, že nemôže dôjsť k prepusteniu vedúceho štátneho zamestnanca bez udania dôvodu," konštatovala na stredajšej tlačovej konferencii v Bratislave riaditeľka Inštitútu SGI Veronika Prachárová. 

Podľa nej politizácia riadenia ľudských zdrojov bráni budovaniu profesionálnej štátnej služby, vedie k nižšej kvalite výkonu štátnej správy. Minimálne obmeny na okresných úradoch môžu súvisieť aj so skutočnosťou, že po parlamentných voľbách v roku 2016 sa zloženie vlády zmenilo len čiastočne, po predchádzajúcich voľbách (2012) však došlo k celoplošnej výmene prednostov. 

Pozície vedúcich zamestnancov v miestnej štátnej správe podľa aktuálnych zistení nie sú úplne stabilné. Na okresných úradoch v Košiciach, Nitre, Banskej Bystrici a Žiline sa od roku 2013 vymenili každý rok priemerne traja vedúci zamestnanci, v Bratislave až štyria. Fluktuácia pracovníkov na okresných úradoch je spôsobená aj nízkou atraktivitou práce v miestnej štátnej správe, obzvlášť kvôli nárokom na vykonávanie špecializovanej odbornej činnosti a nízkemu platovému ohodnoteniu. 

"Vedúci zamestnanec na okresnom úrade neraz vykonáva okrem riadiacej činnosti aj vecnú agendu. V súkromnej sfére však podľa slov viacerých z oslovených prednostov zarobí geodet pár zákazkami celý mesačný plat zamestnanca katastra," uviedol Juraj Kačur z Inštitútu SGI.

V budúcnosti môže byť bezproblémový chod okresných úradov do istej miery ohrozený aj pre vysoký vek zamestnancov. Prednostovia majú problém nájsť nových zamestnancov, pre ktorých je práca na úrade málo atraktívna. "Neraz príde na výberové konania len jeden alebo dvaja ľudia. Niektorí úspešní uchádzači po nabratí skúseností počas prvých rokov práce odchádzajú za lepším platom do súkromnej oblasti a štátna správa je pre nich iba prestupnou stanicou," zdôvodnila Prachárová. 

Na riešenie existujúcej situácie bude pravdepodobne potrebné pristúpiť aj k legislatívnym úpravám. "Ak nedôjde k systémovým zmenám v odmeňovaní či k adresovaniu problémov, ako je nerovnomerne rozdelená pracovná záťaž medzi okresnými úradmi a nevyhovujúce pracovné podmienky, na ktoré poukázali prednostovia, môžeme o pár rokov čeliť problému so zabezpečením plnohodnotného chodu okresných úradov. Tie majú na starosti bežný kontakt občana so štátom vo veciach agendy, ako živnosť, priestupky či správa katastra," uzatvára Prachárová.