Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 1. november 2024Meniny má Denisa a Denis
< sekcia Slovensko

Vojaci podpisujú kondolenčnú knihu, pád vrtuľníka sa ďalej vyšetruje

Na snímke kondolenčná listina kapitána Richarda Sépiho, ktorý zahynul 28. júla 2015 po páde vrtuľníka Mi-17 nad obcou Hradisko v okrese Prešov. Letecká základňa Vrtuľníkového krídla v Prešove 29. júla 2015. Foto: TASR/Milan Kapusta

Podľa veliteľa vzdušných síl sa už našla čierna skrinka, no v akej miere je zariadenie zachované, je zatiaľ nejasné.

Prešov 29. júla (TASR) – Na základni Vrtuľníkového krídla generálplukovníka Jána Ambruša v Prešove je vystavená kondolenčná kniha, do ktorej sa môžu podpísať kolegovia pilota, ktorý zahynul pri nehode vrtuľníka Mi-17 nad obcou Hradisko v okrese Prešov v utorok (28.7.) popoludní. Ďalší dvaja členovia posádky havarovaného stroja sú v nemocnici v Prešove a Košiciach. Podľa druhého zástupcu náčelníka Generálneho štábu ozbrojených síl SR Pavla Macka sú obaja v stabilizovanom stave. Zosnulý pilot Richard Sépi bol podľa neho skúsený a mal nalietaných takmer 1500 letových hodín. Ostala po ňom manželka a šesťročný syn. V súčasnosti stále prebieha vyšetrovanie leteckej tragédie.

„Vykonávame všetky vyšetrovacie úkony. Účel takého vyšetrenia je zabezpečiť všetky materiálne dôkazy, všetku dokumentáciu, vykonať prvotné vypočutia všetkých svedkov, ktorí boli na mieste nehody, takisto aj personálu, ktorý zabezpečoval koordináciu tohto letu. Zbierajú sa materiálne dôkazy, posielajú sa vzorky. Väčšina trosiek lietadla je ešte na mieste, pretože sa musí zakresliť pozícia jednotlivých úlomkov zostatkov lietadla, aby sa dalo aj z mechanického hľadiska posúdiť, čo sa stalo,“ uviedol P. Macko.

Veliteľ Vzdušných síl OS SR Miroslav Korba povedal, že sa už našla čierna skrinka, no v akej miere je zariadenie zachované, je zatiaľ nejasné. Detaily vyšetrovania mu nie sú známe a nechcel ani špekulovať o možnej príčine nehody. Verí, že do toho vnesú značné svetlo aj dvaja vojaci, ktorí pád vrtuľníka prežili.

„Dúfam, že obaja členovia posádky, ktorí sú ťažko zranení, dopadnú dobre a vrátia sa naspäť k lietaniu. Zatiaľ je ale dôležité, aby to prežili a vrátili sa do plnohodnotného života. Takmer 20 rokov som slúžil u Vrtuľníkového krídla, sedem rokov som mu velil a keďže som sám pilot, dobre tu poznám obzvlášť pilotov. Riša som tiež poznal veľmi dobre, sám som s ním aj lietal. Bol to spoľahlivý a skúsený pilot prvej triedy,“ vyjadril sa na adresu nebohého Korba.

Uviedol tiež, že cieľom vyšetrovania je, aby bolo čo najkratšie, no najobjektívnejšie, preto môže trvať niekoľko týždňov i mesiacov. Vzhľadom na to, že je až do odvolania zakázané lietanie na vrtuľníkoch Mi-17, vyšetrovatelia sa musia zamerať na vylúčenie okolností, ktoré by ohrozovali bezpečnosť ďalších letov týchto typov strojov. Aj napriek tomu, že sú tieto lety pozastavené, netýka sa to leteckej pátracej záchrannej služby, ktorá je podľa Korbu v prípade potreby pripravená pomôcť občanom.



Podľa veliteľa Vrtuľníkového krídla v Prešove Róberta Tótha nie je atmosféra na leteckej základni veľmi dobrá, pretože prišli o kolegu a obetavého profesionála. Samozrejme, všetci musia počítať s tým, že pri tomto riskantnom povolaní sa to môže stať každý deň. Všetci si však kladú otázku, čo sa stalo, že cvičenie trojčlennej posádky vrtuľníka Mi-17 sa skončilo v utorok tragédiou.

Vojaci nacvičovali záchranu osôb, no mohli pri tom aj pristáť. Podľa Korbu sa za normálnych okolností spúšťa za zachraňovanou osobou dole lano z výšky asi 20 až 30 metrov. Aj toto mali počas letu nacvičovať. Štandardom však je, že vrtuľník sa musí každých desať minút hlásiť. Keď sa neohlásili, na základni bola vyhlásená pohotovosť a do lokality, kde sa mal nachádzať, bol vyslaný pátrací vrtuľník i pozemná záchranná služba. Našli však už len trosky lietadla.

Havarovaný stroj mal za sebou tri generálne opravy, posledná bola v roku 2011, no jeho životnosť bola do roku 2020. Podľa Korbu by mali OS začať s výmenou vrtuľníkov na začiatku roku 2017, no môže to byť aj skôr. Pôjde však o postupný proces, kedy bude preškolený aj letecký personál.


Miesto tragédie i košickú nemocnicu, kde je hospitalizovaný jeden z členov posádky navštívil v noci na dnes aj minister obrany SR Martin Glváč. Pri návšteve zraneného vojaka, s ktorým krátko aj hovoril, vyjadril pripravenosť rezortu obrany a ozbrojených síl v prípade potreby darovať krv.

Vrtuľník Mi-17 vzlietol z prešovskej základne v utorok (28.7.) o 13.30 h. Posádka si precvičovala pristátie v teréne, keď s ňou tesne po 14.00 h stratila spojenie riadiaca veža. Krátko na to vzlietol na miesto vrtuľník leteckej pátracej záchrannej služby, ktorému sa podarilo miesto nehody lokalizovať. Na miesto bola vyslaná aj hasičská jednotka, ktorá zabezpečila zahasenie požiaru vraku. Pri páde zomrel kapitán vrtuľníka, ďalší pilot a palubný technik sú zranení.