< sekcia Slovensko

Marketingoví experti: Voľby dnes vyhrávajú aj moderné technológie

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Platí, že vo voľbách budú úspešní tí, ktorí dokážu využiť záplavu dát, ktorú o sebe ľudia často nevedomky zverejňujú.

Bratislava 26. marca (TASR) — Moderné technológie menia volebné kampane a kandidátom umožňujú personalizovať komunikáciu prakticky na kohokoľvek bez toho, aby opustili sídlo svojho štábu. Vďaka rozmachu sociálnych sietí, ale aj rýchlemu pokroku v oblastiach umelej inteligencie, strojového učenia či rôznych analytických nástrojov dokážu presne cieliť svoje posolstvá podľa veku, vzdelania, záujmov, bydliska či pohlavia a do detailov merať, s akou odozvou sa stretli. Pre TASR to povedal odborník na marketingové riešenia spoločnosti SAP Martin Dudek.

Platí, že vo voľbách budú úspešní tí, ktorí dokážu využiť záplavu dát, ktorú o sebe ľudia často nevedomky zverejňujú. „Báza dát sa nedá vybudovať zo dňa na deň. Na druhej strane, ich zdrojov je viacero - od sociálnych sietí, návštev internetovej stránky až po telefonické či emailové správy," upozorňuje Dudek. „Ľudia zanechávajú informácie o svojich preferenciách vďaka tomu, ako označia váš príspevok, zdieľajú, kliknú na odkaz na webe, strávia na ňom istý čas či napíšu reakciu do diskusie," dodal Dudek.

Softvér dokáže napríklad aj rozpoznávať z videa, či je na ňom muž alebo žena v určitom veku, alebo nastaviť posielanie správ presne na čas, keď si adresát najčastejšie číta poštu.

Aj keď občan nie je fanúšikom stránky kandidáta na sociálnej sieti, neznamená to, že ho minie cielená volebná kampaň. Technológie dokážu automaticky vytvoriť presné segmenty voličov na celú populáciu a vďaka typickým znakom ich osloviť tak, aby sa k nim odkaz dostal. Napríklad cez reklamu na rôznych vyhľadávačoch. „Pomocou analýzy vie používateľ moderných analytických IT nástrojov zistiť, že vo vybranom kraji je najsilnejšou témou otázka nízkych miezd, že trápi predovšetkým stredoškolsky a vysokoškolsky vzdelaných ľudí vo veku do 35 rokov, a to hlavne ženy," vysvetľuje Dudek. „Systém automaticky prepája anonymný svet s dátami, ktoré má z danej lokality zo svojich neanonymných zdrojov, a tým vytvára akoby mapu nálad a preferencií ľudí v danom regióne aj podľa, povedzme, majetkovej či vekovej štruktúry," doplnil Dudek.

Kandidát vo voľbách vie vďaka softvéru posielať správy s konkrétnym oslovením a obsahom, či upraviť svoj web presne na mieru individuálneho návštevníka. A to tak, že sa mu zobrazia iné titulky či banery ako blízkemu človeku, ktorý už patrí do odlišného segmentu. „Človek nemusí byť ani fanúšikom profilu kandidáta. No patrí do okruhu priateľov niekoho, ktorý fanúšikom je, a tak možno veľmi účinne a presne osloviť aj jeho," uzavrel Dudek.