Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Slovensko

Výučbu rómskeho jazyka vnímajú pedagógovia pozitívne

Ilustračné foto. Foto: TASR/Milan Kapusta

Na škole sa vyučuje aj predmet rómske reálie, kde sa žiaci učia o kultúre a tradíciách rómskeho etnika.

Bratislava 5. apríla (TASR) – Učitelia rómskeho jazyka v slovenských školách majú s výučbou tohto predmetu veľmi dobré skúsenosti. „Učím spolu deti rómskej, maďarskej aj slovenskej národnosti," hovorí Gabriela Radičová, ktorá už osem rokov vyučuje predmet rómsky jazyk a literatúra na Súkromnom hudobno-dramatickom konzervatóriu v Rimavskej Sobote. „V okrese je dosť veľa maďarsky hovoriacich Rómov, ktorí neovládajú rómsky jazyk ako svoj materinský jazyk. Preto ich ho musím učiť ako cudzí jazyk. Slovenskí Rómovia hovoria iným dialektom a potom sú tu nerómske deti, ktoré jazyk neovládajú," priblížila Radičová. Všetkých žiakov teda učí rovnako a od začiatku.

Učiteľ podľa nej musí vedieť predmet podať. Na škole sa vyučuje aj predmet rómske reálie, kde sa žiaci učia o kultúre a tradíciách rómskeho etnika. „Tieto predmety sú dôležité pre odstraňovanie bariér medzi Rómami a majoritným obyvateľstvom, aby jedni o druhých nemali toľko predsudkov a stereotypov aj neskôr, keď prídu do pracovného života," tvrdí Radičová. Tiež sa snaží dosiahnuť, aby Rómovia čítali, a to rómsku i slovenskú literatúru. „Rómovia majú veľmi veľa spisovateľov, hoci sa o nich veľa nevie," hovorí. Rómsku poéziu a prózu podľa nej písali napríklad spisovateľky Tera Fabiánová, Elena Lacková. Zo žijúcich autorov sú to Margita Reiznerová, Dezider Banga či Ilona Ferková.

„Rómsky jazyk bol kodifikovaný v roku 1971. V rokoch 2002 a 2003 sme ho experimentálne overovali, pripravovali rôzne materiály pre vyučovanie rómskeho jazyka aj pravidlá rómskeho pravopisu, ktoré sa stali základom pre jeho štandardizáciu v roku 2008," povedal manažér projektu inovatívneho vyučovania rómskeho jazyka na rôznych jazykových úrovniach Jozef Facuna zo Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ). Projekt je spolufinancovaný z programu Európskej únie Erasmus+. Legislatívne podmienky pre vyučovanie rómskeho jazyka a literatúry na základných a stredných školách v rámci dvojúrovňového modelu vzdelávania v roku 2008 vytvorili reforma školstva a prijatie nového Zákona o výchove a vzdelávaní.

Ingrid Lukáčová pôsobí na Súkromnom hudobno-dramatickom konzervatóriu v Košiciach, kde je podľa nej asi 80 percent rómskych študentov. Rómsky jazyk sa tam v rámci inovatívneho programu učia rómski, slovenskí aj študenti iných národností. „Máme ho ako voliteľný predmet trikrát týždenne," hovorí. Študenti majú možnosť z tohto jazyka aj maturovať a na základe skúseností pedagógov hodnotíme tento projekt veľmi pozitívne,“ zhrnula Lukáčová.

Rómsky jazyk sa podľa Facunu vyučuje na siedmich, väčšinou súkromných, školách na Slovensku, v Košiciach, Rimavskej Sobote a Kremnici. Pedagogickí aj vedeckí pracovníci z rôznych krajín si vymieňajú svoje skúsenosti na medzinárodnej konferencii Inovácia – Rómsky jazyk – Inklúzia: Výučba rómskeho jazyka metodikou vyučovania cudzích jazykov, ktorá sa koná v piatok a v sobotu (6.4.) v Bratislave.