Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Slovensko

Z 3052 základných a stredných škôl má školskú knižnicu len 1525

Ilustračné foto. Foto: TASR - Dušan Hein

Odborníci sa zhodli na tom, že sú pripravení podporiť tvorenie novej vízie školských knižníc.

Bratislava 3. júna (TASR) - Školské knižnice môžu byť bezpečnými miestami i priestorom na osobnostný rozvoj žiakov, zhodli sa na tom organizátori konferencie zameranej na budúcnosť školských knižníc. Na Slovensku má z celkového počtu 3052 základných a stredných škôl zriadenú školskú knižnicu 1525.

"Mnohé školy už dnes disponujú priestorom, ktorý môžeme otvoriť aktuálnym potrebám žiakov. Ak chceme rozvíjať potenciál mladých ľudí a vytvoriť im bezpečné miesto, kde sa cítia dobre, školská knižnica je tým ideálnym dostupným priestorom, ktorý na tieto účely môžeme využiť," povedal Tomáš Horváth, riaditeľ odboru podpory neformálneho vzdelávania Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM), ktorý vyzdvihol potrebu spoločného zamýšľania sa nad zefektívnením fungovania školských knižníc. Najväčší počet školských knižníc v pomere k zriadeným školám mal Trenčiansky kraj (63 percent). Školské knižnice evidovali v roku 2022 takmer šesť miliónov knižničných jednotiek.

Odborníčka z Katedry regionálnych vied a manažmentu Technickej univerzity v Košiciach Miriam Šebová objasnila pozitívne príklady zo zahraničia. "V krajinách s lepšou čitateľskou gramotnosťou, ako sú Fínsko, Švédsko alebo Poľsko, sú školské knižnice v centre politík na podporu čítania. Školské knižnice sú v nich nielen integrálnou súčasťou vzdelávania, ale aj komunitnými centrami, ktoré prepájajú žiakov, rodičov, miestnu komunitu a verejné knižnice. Na Slovensku potrebujeme systémovo rozvíjať školské knižnice, aby sme dokázali zvrátiť negatívny trend poklesu čitateľskej gramotnosti," poznamenala.

Podľa medzinárodného výskumu čitateľskej gramotnosti žiakov štvrtého ročníka základných škôl PIRLS sú slovenské deti výkonom na úrovni priemeru krajín EÚ a OECD. Na Slovensku však pribúda podiel detí, ktoré sú v rizikovej skupine, kým v roku 2016 tvorili 19 percent, podľa aktuálnych výsledkov je v rizikovej skupine už 21 percent žiakov. Čitateľskú gramotnosť 15-ročných sleduje medzinárodné testovanie PISA. Podľa toho je na konci základnej školy v rizikovej skupine až tretina mladých.

Odborníci sa zhodli na tom, že sú pripravení podporiť tvorenie novej vízie školských knižníc.