Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 23. december 2025Meniny má Nadežda
< sekcia Slovensko

ZSSK komplexne obnoví 33 vlakov Bageta, posilnia dopravu v regiónoch

Ilustračné foto. Foto: Teraz.sk

Každá modernizovaná jednotka dostane klimatizáciu, nové sedadlá, obklady, osvetlenie, zásuvky, Wi-Fi a USB porty.

Ak si želáte, aby počítač prečítal text článku, použite prehrávač nižšie.
00:00 / 00:00
Bratislava 23. decembra (TASR) - Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) komplexne obnoví 33 dieselmotorových regionálnych vlakov, ktoré posilnia dopravu v Banskobystrickom, Nitrianskom, Žilinskom aj Košickom kraji. Ako národný dopravca informoval, obnovu jednotiek radu 813/913 „Bageta“ na základe výsledku verejného obstarávania zabezpečí spoločnosť Železničné opravovne a strojárne (ŽOS) Zvolen. Obnova jedného vlaku má stáť 935.000 eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), celková cena zákazky podľa uzavretej zmluvy je tak 30,85 milióna eur bez DPH.

„Prvé modernizované jednotky by mali byť zaradené do prevádzky už v roku 2026,“ uviedol hovorca ZSSK Ján Baček. Obnovené vlaky budú nasadzované napríklad na trasách Košice - Mukačevo, Prievidza - Topoľčany, Trenčín - Chynorany, Štúrovo - Levice - Nové Zámky, Kraľovany - Trstená, Vrútky - Prievidza, Zvolen - Horná Štubňa či Zvolen - Banská Štiavnica. Dopravca investíciu financuje z vlastných zdrojov.

Modernizácia podľa ZSSK predstavuje racionálne riešenie pre regionálne trate s nižšími traťovými rýchlosťami do 90 kilometrov za hodinu, kde sa s v dohľadnom čase nepočíta s modernizáciou ani elektrifikáciou. „Práve na týchto lokálnych tratiach sú dieselové jednotky nevyhnutné, keďže elektrické vozidlá typu Panter alebo KISS tam nemôžu premávať, a súčasne ide o úseky s nepriaznivými traťovými pomermi nevhodnými pre dlhé a tým vysokokapacitné vozidlá,“ priblížil Baček.

Každá modernizovaná jednotka dostane klimatizáciu, nové sedadlá, obklady, osvetlenie, zásuvky, Wi-Fi a USB porty. Interiér bude doplnený o priestor na bicykle a kočíky. Modernizácia predĺži životnosť „Bagiet“ o desať až 15 rokov a podľa dopravcu prinesie aj prevádzkové úspory súvisiace s nižšou poruchovosťou.

„Celková investícia je menej ako pätinová oproti cene nového motorového vlaku,“ porovnal Baček. Po úplnom nasadení sa očakáva, že tieto vlaky v novom štandarde odvezú viac ako 2 milióny cestujúcich ročne. Zvyšné zo 44 jednotiek 813/913 budú po dožití postupne vyradzované.