< sekcia Šport

Gonda sa na simulátore pripravuje aj na virtuálne preteky

Na archívnej snímke slovenský pretekár Richard Gonda. Foto: TASR/Martin Baumann

Simulátor je pre Gondu dlhodobo vítanou súčasťou prípravy a aj v predošlých sezónach na ňom trávil veľa času.

Banská Bystrica 2. apríla (TASR) - Posilňovňa, stacionárny bicykel, ale najmä hodiny na simulátore. Najmä o tom sú tieto dni v podaní slovenského automobilového pretekára Richarda Gondu, ktorý svoju pozornosť upriamuje aj na virtuálne preteky. "Pôjde o historickú novinku na Slovensku, vzniknú úplne prvé oficiálne Majstrovstvá Slovenska vo virtuálnom pretekaní" zdôraznil pre TASR.

Simulátor je pre Gondu dlhodobo vítanou súčasťou prípravy a aj v predošlých sezónach na ňom trávil veľa času. "Na simulátore sa pripravujem už asi 10 rokov, takže pre mňa je to prirodzená časť prípravy. V súčasnosti sa do virtuálneho sveta presunula väčšina jazdcov pretekárskej scény. Začína sa to miešať s profesionálnymi online hráčmi a z toho vznikajú zaujímavé situácie. Nedávno sa pre fanúšikov F1 odjazdila VC Bahrajnu. Tá vyznela skôr vtipne, pretože to nebolo správne podchytené. Podobne sa však ide Moto GP alebo Indy Car, kde je obsadené celé štartové pole jazdcami z reálneho šampionátu. Ja sa zúčastňujem GT3-kových súťaží, v ktorých bude čoskoro jedna zásadná novinka: v blízkej budúcnosti vzniknú historicky prvé majstrovstvá Slovenska vo virtuálnom pretekaní. Bude to oficiálna disciplína pod SAMŠ-om, resp. pod FIA. Tým nám vznikne alternatívny kalendár, keďže momentálne nemáme možnosti byť na reálnej trati," prezradil Gonda pre TASR.

Uvedomuje si, že na trať sa v blízkej dobe nedostane, o to viac oceňuje úroveň moderných simulátorov. "Nič iné mi neostáva, než jazdiť na simulátore. Treba však povedať, že profesionálne simulátory sú na vysokej úrovni a ponúkajú veľa vecí užitočných pre skutočné jazdenie. Trate sú skenované laserom, fyzika áut je na skvelej úrovni. Snažím sa, aby sa môj režim čo najviac podobal na bežný stav, ale je to ťažké. Držím sa tréningového plánu a trénujem doma individuálne. Môj veľmi dobrý kamarát je momentálne stacionárny bicykel, ale aj TRX."

Hoci oceňuje možnosti simulátora, jazdu v skutočnom pretekárskom aute na reálnych tratiach mu to nenahradí. So svojím tímom Šenkýř motosport mal pre apríl 2020 úplne iné zámery, než je realita. "Náš primárny plán pre sezónu 2020 bol pokračovať v International GT Open, v ktorom sme sa s tímom Šenkýř Motosport objavovali v uplynulých dvoch rokoch. Situácia sa však vyvinula inak, kalendár sa posúva na neurčito. Preto je veľmi ťažké plánovanie akcií alebo prípravy. O takomto čase sme už ideálne mali mať za sebou testovanie vo Francúzsku a Španielsku. Mali sme testovať aj nový šampionát v Nemecku a zvažovali sme pôsobenie v ňom. Pandémia nám spravila škrt v našich plánoch, ale bojujeme a verím, že sa to celé utrasie a dokážeme sa vrátiť do bežného režimu."

V roku 2020 mal Gonda smelé ciele, so svojím BMW chcel atakovať popredné priečky v seriáli GT 3. "Ambície máme vždy najväčšie a myslím si, že trúfať si môžeme aj vzhľadom na dosiahnuté výsledky. Veľa záleží od toho, aké trate sa idú. Podobne ako v F1, aj tu platí, že sú trate, ktoré vyhovujú niektorým tímom a ďalším zase vyhovujú iné. My jazdíme na BMW a sú trate, ktoré nám vyhovujú viac a iné menej. Vždy sme mali profesionálnu prípravu a podporu priamo od fabriky BMW Motosport. Po jazdeckej stránke sme boli veľmi silní a konkurencieschopní. Ja si dávam vždy čo najväčšie ciele, baví ma prijímať nové výzvy. Prešli sme mnohými formulovými šampionátmi, v ktorých sa nám darilo a teraz zbierame úspechy aj v GT."

Podobne ako v seriáli F1, ani v GT Open zatiaľ neboli zrušené žiadne preteky, nastali iba ich presuny na neurčito. "Všetko sa zatiaľ posúva, oficiálne zrušené nie je nič. Dôležité bude, kedy bude začiatok sezóny. Ak to bude neskoro v lete, tak sa určite nestihne odjazdiť celý plánovaný kalendár. Väčšina plánovaných podujatí sa išlo v Európe, čo mohla byť mierna výhoda, no to je teraz bezpredmetné. Myslím si však, že čím ďalej sa budú preteky posúvať, tým väčšmi budú postupne definitívne odpadávať zo sezóny. Mohla by to čiastočne vyriešiť tzv. supersezóna, ktorá by sa akoby natiahla cez dva roky. V praxi by to vyzeralo, že by sa dve sezóny spojili do jednej," konštatoval Richard Gonda.