Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 19. máj 2024Meniny má Gertrúda
< sekcia Šport

Rely Monte Carlo znamená začiatok novej éry a súboj legiend

Thierry Neuville z Belgicka a jeho spolujazdec Martijn Wydaeghe súťažia so svojim vozidlom Hyundai i20 Coupe WRC počas rýchlostnej skúšky v meste Arvaja počas Rally Fínsko v stredomorskom Jyvaskyle 2. októbra 2021, foto z archívu. Foto: TASR/AP

V rámci celej sezóny patrí k veľkým kandidátom na prebratie majstrovskej štafety Belgičan Thierry Neuville.

Monte Carlo 19. januára (TASR) - Jubilejný 90. ročník Rely Monte Carlo sa začne vo štvrtok a po dvojmesačnej pauze odštartuje ďalší, už 50. ročník motoristického seriálu WRC. Podujatie otvorí prológ o 9.30 SEČ, finálna rýchlostná skúška preverí jazdcov v nedeľu o 12.18. Sezóna 2022 je aj začiatkom novej kapitoly s udržateľnejšími technickými pravidlami a s najväčšou pravdepodobnosťou sa končí takmer nepretržitá 17-ročná dominancia francúzskych pretekárov.

Sébastien Ogier, ktorý získal sedem z predchádzajúcich ôsmich majstrovských titulov, ohlásil minulý rok koniec plnohodnotnej kariéry vo WRC. Tento víkend ho však paradoxne za volantom fanúšikovia uvidia. Rovnako, ako ďalší vyslúžilí jazdci, a najmä šampióni, ani on sa nebráni príležitostnej účasti na rôznych motoristických podujatiach. Úradujúci majster sveta sa tak pokúsi s Toyotou vylepšiť rekord ôsmich víťazstiev na monackej rely.

"Nikdy som nebol takto pokojný. Je to tým, že sa nezúčastňujem na majstrovstvách. Necítim teda tlak," povedal Ogier pre Autosport. "Ešte neviem, akú stratégiu zvolím. Rozhodnem sa, keď budem v aute. Tak to robím celú kariéru. V Monaku mám rekord, takže tím ráta, že získam veľa bodov."
Sébastien Ogier, archívna snímka.
Foto: TASR/AP

Aby boli návraty dokonalé, cez víkend si budú môcť fanúšikovia rely pozrieť nielen Ogiera, ale aj jeho súboj s ďalším legendárnym pretekárom. Francúz si zmeria sily so svojím krajanom, bývalým tímovým kolegom z Citroënu a veľkým rivalom z roku 2011 - Sébastienom Loebom. Deväťnásobný majster sveta z rokov 2004-2012 sa od konca aktívnej kariéry zúčastnil na 16 pretekoch a tri z nich vyhral, naposledy to bola Rely Katalánska v roku 2018. Štyridsaťsedemročný veterán odštartuje na podujatí s M-Sport Ford len šesť dní po skončení prestížnej Rely Dakar. "Púštne dobrodružstvo" sa preňho skončilo druhým miestom v celkovom hodnotení, čím vyrovnal svoj najlepší výsledok spred piatich rokov.

V rámci celej sezóny patrí k veľkým kandidátom na prebratie majstrovskej štafety Belgičan Thierry Neuville. Ten po druhom mieste v konečnom poradí v roku 2013 prestúpil do továrenského Hyundaiu, pričom jeho misia bola, a stále je, vybudovať tím, s ktorým získa titul. Počas siedmich sezón bol vicemajstrom štyrikrát a získal štrnásť víťazstiev. Najbližšie k titulu mal v sezóne 2018, keď mu na Ogiera chýbalo len osemnásť bodov. Ďalším ašpirantom na celkový triumf je jeho tímový kolega. Estónec Ott Tänak dokázal ako jediný pretekár v roku 2019 prerušiť majstrovskú hegemóniu jazdcov pod francúzskou vlajkou. V súvislosti s menom nového šampióna sa hovorí aj o vicemajstrovi z uplynulých dvoch rokov a tímovom kolegovi Ogiera. Elfyn Evans by bol prvým Britom s týmto úspechom od roku 2001, v ktorom bol najlepší Richard Burns na Subaru. Veľkú konkurenciu však bude mať v ďalšom jazdcovi Toyoty. Mladík Kalle Rovanperä z Fínska má za sebou tretiu kompletnú sezónu a svojimi výkonmi zaujal najmä v nej, keď s dvomi víťazstvami a dvomi pódiovými umiestneniami obsadil celkové štvrté miesto.

Druhý najúspešnejší jazdec hornatej serpentínovej rely, vedúcej cez okraj Francúzskych Álp a Centrálny masív, je Loeb. V prípade víťazstva by vyrovnal práve Ogiera. Zo zvyšných účastníkov vyhral podujatie iba Neuville, podarilo sa mu to pred dvomi rokmi.

Najvýraznejšia zmena v celej súťaži sa však deje na technickej úrovni. WRC prechádza vo svojej jubilejnej sezóne do novej, hybridnejšej éry, takzvanej Rally1. Cieľom nových pravidiel je zvýšiť atraktivitu a udržateľnosť tradičného šampionátu. Najväčšia novinka je povinná hybridná jednotka pripojená na 1,6-litrový motor s turbom, ktorá zvýši v krátkych úsekoch výkon o vyše 500 konských síl. Rastie aj bezpečnosť, autá nemusia byť postavené na základe bežných "používateľských" modelov a konštrukcia je z pevnejších a odolnejších materiálov.

Prehľad víťazov Rely Monte Carlo od roku 1973 (ako súčasť WRC):


1973 Jean-Claude Andruet (Fran./Renault)

1974 zrušené

1975 Sandro Munari (Tal./Lancia)

1976 Munari

1977 Munari

1978 Jean-Pierre Nicolas (Fran./Porsche)

1979 Bernard Darniche (Fran./Lancia)

1980 Walter Röhrl (Nem./Fiat)

1981 Jean Ragnotti (Fran./Renault)

1982 Röhrl (Opel)

1983 Röhrl (Lancia)

1984 Röhrl (Audi)

1985 Ari Vatanen (Fín./Peugeot)

1986 Henri Toivonen (Fín./Lancia)

1987 Miki Biasion (Tal./Lancia)

1988 Bruno Saby (Fran./Lancia)

1989 Biasion

1990 Dider Auriol (Fran./Lancia)

1991 Carlos Sainz Sr. (Špan./Toyota)

1992 Auriol

1993 Auriol (Toyota)

1994 Francois Delecour (Fran./Ford)

1995 Sainz (Subaru)

1996 Patrick Bernardini (Fran./Ford)

1997 Piero Liatti (Tal./Subaru)

1998 Sainz (Toyota)

1999 Tommi Mäkinen (Fín./Mitshubishi)

2000 Mäkinen

2001 Mäkinen

2002 Mäkinen (Subaru)

2003 Sébastien Loeb (Citroën)

2004 Loeb

2005 Loeb

2006 Marcus Grönholm (Fín./Ford)

2007 Loeb

2008 Loeb

2009 nebola súčasťou WRC

2010 nebola súčasťou WRC

2011 nebola súčasťou WRC

2012 Loeb

2013 Loeb

2014 Ogier (Volkswagen)

2015 Ogier

2016 Ogier

2017 Ogier (Ford)

2018 Ogier

2019 Ogier (Citroën)

2020 Thierry Neuville (Belg./Hyundai)

2021 Ogier (Toyota)